Trouwambtenaar Eringa mag toch blijven

dinsdag 28 september 2004 17:00

Bron: Nederlands Dagblad

van onze redactie samenleving

LEEUWARDEN - Trouwambtenaar Nynke Eringa-Boomgaardt die weigert homoparen te trouwen, mag van het college van Burgemeester en Wethouders van Leeuwarden toch tot 2015 aanblijven.

Daarmee gaat het college voorbij aan de wens van de gemeenteraad. De raad vindt in meerderheid dat de trouwambtenaar per 1 januari weg moet. Gistermiddag liet het college weten Eringa toch in dienst te houden.

Voorafgaande aan dit besluit heeft het college geprobeerd met Eringa een zaak bij de bestuursrechter te beginnen, om een principe-uitspraak te krijgen. Eringa wil dit echter niet, omdat het besluit van het college waarbij ze tot 2015 mag blijven, haar al voldoende zekerheid biedt.

Het college stelde al eerder vast dat ze tot 2015 mag blijven. De gereformeerde vrouw was al in dienst voordat het homohuwelijk mogelijk werd. Voor trouwambtenaren die na de invoering van het homohuwelijk in Leeuwarden in dienst zijn getreden, geldt dat er geen plaats is voor gewetensbezwaren. Begin juli liet de raad op initiatief van de PvdA en PAL/GroenLinks weten ook per 1 januari 2005 van Eringa af te willen. Het college ziet echter geen mogelijkheden deze motie uit te voeren.

Eringa liet dinsdag weten erg blij te zijn met het besluit van het college.

ChristenUnie Leeuwarden komt tevergeefs op voor trouwambtenaar (6 juli 2004)

In het land

Reacties op 'Trouwambtenaar Eringa mag toch blijven'