Nieuwjaar en oude wijn…

Fractieblog-esmemaandag 03 januari 2011 13:22

Met een gelukkig en gezegend nieuwjaar meld ik me weer terug! Voor de Kamer is het deze week nog reces, maar na een heerlijke vakantie vind ik het de hoogste tijd deze week aan de slag te gaan. Niet met vergaderingen in Den Haag dus, maar met heel veel afspraken en werkbezoeken om bijgepraat te worden door mensen over de zorg, het bedrijfsleven, de natuur en innovatie.

De eerste koffie vandaag heb ik op bij stichting Sprank. Sprank is een organisatie die zorg, begeleiding en ondersteuning biedt aan mensen met verstandelijke en/of lichamelijke beperkingen. Op 40 locaties, verspreid over heel Nederland, biedt Sprank zorg aan ruim 500 cliënten. In Zwolle staat het hoofdkantoor van Sprank.

Prettig om bijgepraat te worden door kenners van de zorg. Ik moet wel vaststellen dat het nieuwe jaar in de zorg wordt gestart met heel veel oude en slepende problemen, waar nieuwe bij zijn gekomen. Oude wijn in nieuwe zakken. De belangrijkste boodschap van de minister en staatssecretaris bij de begrotingsbehandeling in november was: ‘U hoort nog van ons.’ Maar dat mag ook wel. Door de voortdurende onzekerheid over de bekostiging van de zorg ligt de ontwikkeling van veel nieuwe projecten stil. Het is prachtig als er nieuwe wetten komen over de beginselen in de zorg, maar ondertussen moeten zorginstellingen wel weten wat de waarde van hun gebouwen is, hoe de kapitaallasten verrekend gaan worden in het bedrag dat op basis van zorgzwaarte per client wordt berekend en zal er wat gevonden moeten worden op de belasting op de onrendabele top waar zorginstellingen mee worden geconfronteerd. Opnieuw steekt het dat de hypotheekrente-aftrek ongemoeid wordt gelaten, terwijl sociale huisvesting, in dit geval voor de meest kwetsbare mensen in de samenleving extra wordt belast.

Zorg gaat om mensen. Het zou helpen als ministeries en zorgkantoren zich dat voldoende realiseren als er nieuwe financiele plannen en bezuinigingen worden gelanceerd. Het is nu nog te veel een ondoorzichtige en ongelijke strijd om geld, terwijl het zorggeld gewoon de mensen zou moeten volgen.

Ik ben strijdlustig. Een heerlijke kerstvakantie met mijn gezin, mooie kerstboodschappen en het verfilmde deel III van de kronieken van Narnia hebben me heel veel energie gegeven. U bent gewaarschuwd…

Esmé Wiegman, Tweede Kamerlid ChristenUnie

Esmé Wiegman
fractieblog