Spoedbijeenkomst Kopten: 'Wereld, kijk niet langer lijdzaam toe'

20110111-koptische-christenen-bijeenkomstdinsdag 11 januari 2011 22:40

Tijdens een gepassioneerde bijeenkomst van vertegenwoordigers van de Koptische gemeenschap Nederland, bleek eens te meer dat Nederland en de Europese Unie niet willoos moeten toezien hoe de Koptische christenen in Egypte steeds zorgelijker wordt. De spoedbijeenkomst was georganiseerd door Tweede Kamerlid Joël Voordewind (ChristenUnie) en werd bijgewoond door Kamerleden van het CDA, SGP en de PVV.

Unaniem waren de ruim vijfendertig aanwezigen over de noodzaak van verregaande druk op de Egyptische overheid vanuit Den Haag en Brussel. Dit is zondermeer belangrijk, aangezien de Egyptische autoriteiten de wet inconsistent handhaven ten nadele van de Koptische gemeenschap en de vrijheid van godsdienst voor Kopten beperken. Het belang van naming & shaming en het benoemen van de behandeling van de Kopten als tweederangs burgers in Egypte is door de aanwezigen meerdere malen benadrukt. Egypte moet de Koptische minderheid beter gaan beschermen, anders zou dit negatieve gevolgen kunnen hebben op de aantrekkelijkheid van het land voor toeristen en dus op de belangrijkste inkomstenbron van het land. Dat concludeerden de aanwezigen tijdens de bijeenkomst.

Tijdens de bijeenkomst klonk de oproep van de Koptische gemeenschap, om slachtoffers van de aanslagen op de kerk in Alexandrië in Nederland medische zorg te geven. Het gaat om onder meer mensen met ernstige brandwonden die behandeld moeten worden. De ChristenUnie ondersteunt deze oproep van harte.

Een andere oproep, die eveneens gehoor vindt bij de ChristenUnie, is om vanuit Ontwikkelingssamenwerking de diversiteit in het onderwijs te stimuleren. Nu zijn Kopten nog verplicht om islamitisch onderwijs te volgen.

Kopten ondervinden consistent tegenstand bij het bouwen of renoveren van kerken, terwijl moslims alle ruimte krijgen moskeeën en gebedshuizen te vestigen in Egypte. De wet op afvalligheid, die moslims verbiedt zich tot het christendom te bekeren, zorgt ook voor grote problemen. Nu getuigen sommige Kopten ervan dat christelijke meisjes soms worden ontvoerd, verkracht en onder druk gezet om met een moslimman te trouwen. Zo worden zij gedwongen moslima. De aanwezige vertegenwoordigers van de Koptische gemeenschap wezen er bovendien op dat eigenlijk nooit plegers van geweld tegen christenen zijn veroordeeld.

De Kamerleden hebben de stichting Koptische Kerk Nederland verzocht om een brief met concrete actiepunten in te dienen. Daarin zullen zij namens de Nederlandse Koptische gemeenschap aangeven wat zij verwachten van de politiek.

De Koptische gemeenschap Nederland heeft aangegeven een demonstratie op het Plein te organiseren op 1 februari 2011, 10.00 -12.00 uur. Zij zullen daar ook een petitie aanbieden.

Onderstaande video is afkomstig van de Nederlandse Koptische Stichting. Deze zou vertoond worden tijdens de bijeenkomst, maar dat is wegens tijdgebrek niet gebeurd. Het illustreert de problematiek waarmee Koptische christenen te kampen hebben.

Joël Voordewind

Nieuwsarchief > 2011 > januari