Wiegman: handelswijze kabinet richting getroffen boeren Moerdijk kwalijk

Spruitendonderdag 03 februari 2011 13:54

De ChristenUnie neemt het kabinet kwalijk dat zij de getroffen boeren en tuinders naar aanleiding van de brand in Moerdijk in onduidelijkheid laat over een noodregeling. Tweede Kamerlid Esmé Wiegman: ,,De handelswijze van het kabinet leidt bij velen tot cynisme en schaadt het vertrouwen in de overheid. De vermeende daadkracht blijft uit als het erop aan komt.”

Volgens de ChristenUnie zijn er ook boeren en tuinders getroffen buiten de tot nu toe gehanteerde 10-kilometer-grens rond Moerdijk. Wiegman: ,,De spruitenteelt is op grote schaal aangetast en de handel lijkt het vertrouwen te verliezen. Supermarkten halen de spruiten uit het assortiment. Ik vind dat de geleden schade op korte termijn getaxeerd moet worden. Een tijdelijke noodregeling, zoals de Braks-regeling, zou de sector door deze moeilijke periode heen kunnen loodsen. De schade zou verhalen we op Chemie-Pack die verantwoordelijk is.”

De ChristenUnie heeft tijdens het spoeddebat opnieuw het voorstel voor deze noodregeling gedaan. Het kabinet moet dit weekend met een brief naar de Kamer komen. Wiegman: ,,Ik zit er bovenop. Er moet duidelijkheid komen."

Esmé Wiegman
Landbouw