Bleker geeft op verzoek ChristenUnie compensatie aan boeren Moerdijk

dinsdag 08 februari 2011 16:58

Na lang aandringen van de ChristenUnie en andere partijen gaat staatssecretaris Bleker eindelijk een financiële tegemoetkoming geven aan de boeren die getroffen zijn door de brand bij Chemie-Pack in Moerdijk. “De handelswijze van de heer Bleker verdient zeker niet de schoonheidsprijs”, reageert Tweede Kamerlid Esmé Wiegman na de toezegging van Bleker om eenmalig 1,1 miljoen euro beschikbaar te stellen voor circa 30 telers.

Wiegman: “Of deze regeling afdoende is kan ik op dit moment niet beoordelen. Ik hoop dat de boeren die financiële zorgen hebben hiermee kunnen leven.”

Na de brand gaven de boeren op verzoek van de overheid spruitjes en andere wintergroenten een aantal weken niet vrij voor de handel. Het was niet zeker of ze veilig waren voor consumptie. Het wel op de markt brengen van de groenten had ook het vertrouwen kunnen schaden van de export van zogenoemde vollegrondsgroenten.

Bleker wijst erop dat door de inkomensderving bij de telers een deel van het jaarinkomen verloren is gegaan. Dit verlies van inkomsten kan niet worden opgevangen door bijvoorbeeld de teelt opnieuw op te starten of producten aan te passen. Daarom wil hij hun éénmalig tegemoetkomen, zo laat hij weten.

Hoewel de overheid niet verplicht is de telers tegemoet te komen, vindt Bleker dat wel gerechtvaardigd. Volgens hem getuigt het opvolgen van het advies door de telers van verantwoordelijkheidsbesef. Hoeveel geld per boer beschikbaar is, wordt nader bepaald.

(ANP)

Esmé Wiegman