Zoveel landen, zoveel zinnen

Fractieblog-esmemaandag 04 april 2011 14:28

Namens de commissie Economische zaken, landbouw en innovatie heb ik vorige week vrijdag een interparlementaire conferentie over het gemeenschappelijk landbouwbeleid bijgewoond in Budapest. Over de hoofdlijnen van het belang van voedselzekerheid en duurzaamheid valt snel eens te worden, maar over de precieze invulling en details van het landbouwbeleid lopen de opvattingen nog steeds sterk uiteen. Zoveel landen, zoveel zinnen.

Een land als Roemenie voelt zich nog steeds erg op achterstand staan en heeft moeite om op een rijdende trein te springen. Oostenrijk komt op voor kleine ondernemers en de bergboeren. Malta merkte terecht op dat voor het landbouwbeleid niet de regel opgaat: 'one size fits all'.

Aanstaande donderdag zal ik staatssecretaris Bleker bevragen over de resultaten van de laatste landbouwraad die slechts enkele 'voorzitterschapsconclusies' heeft opgeleverd.

Opvallend was om uit verschillende monden waarderende woorden te horen over het belang van Natura 2000 voor het landbouwbeleid, vanwege de noodzaak van het tegengaan van erosie en wateroverlast of juist watergebrek en droogte.
Die samenhang zou ik graag in het Nederlandse debat ook weer terug willen zien in plaats van de huidige polarisatie rondom landbouw en natuur.

Bij aankomst en vertrek van deze conferentie ook nog iets van deze stad aan de Donau kunnen zien. Erg mooi!
Het Hongaarse parlementsgebouw is prachtig, maar het kan niet anders dan dat dit gebouw een financieel blok aan het been is. Hoe houd je dit gebouw in goede staat en verwarmd?

In meerdere opzichten is het prettig deze week weer in Den Haag te zijn, waar ik me prima thuis voel in ons gastvrije parlement zonder al te veel overdaad...

Esmé Wiegman - Van Meppelen Scheppink
Tweede Kamerlid

Esmé Wiegman
fractieblog

Plaats het eerste bericht!

Nieuw bericht

Nieuwsarchief > 2011 > april