ChristenUnie wil actie tegen Gaza-vloot

vlaggen israel palestinawoensdag 27 april 2011 18:54

''De Nederlandse regering moet alles in het werk stellen om te voorkomen dat een schip uit Nederland vertrekt om mee te doen aan de Freedom Flotilla 2-vloot richting de Gazastrook'. Dat stelt ChristenUnie-Kamerlid Joel Voordewind. Volgens hem loopt Nederland anders het risico in een diplomatieke rel verzeild te raken met Israël. Vorig jaar liep hetzelfde project uit in een drama toen Israël de schepen enterde. Hierbij vielen negen doden.

De Stichting Nederland-Gaza, een samenwerkingsverband van pro-Palestijnse organisaties, heeft laten weten mee te willen doen met het internationale project genaamd Freedom Flotilla. Zo'n dertig Nederlanders zullen half mei meevaren op een schip dat gedeeld wordt met de Italianen. “Als Nederland dit toelaat zijn we mogelijk medeplichtig aan het uitvoeren van een illegale actie”, aldus Voordewind. “Als een schip hier niet aan de milieunormen voldoet gaat hij ook aan de ketting.”

De organisatie achter Freedom Flotilla zegt via geweldloze acties de blokkade van de Gazastrook door Israel te willen doorbreken. Ook moet de internationale gemeenschap bewust gemaakt worden van de gevolgen van de blokkade. Volgens de organisatie schendt Israël met de blokkade internationaal recht. Het zou zorgen voor grote tekorten aan medicijnen en schoolspullen.

Voordewind noemt de actie echter een 'provocatie van de bevriende staat Israël'. “Gaza wordt bezet door een terroristische organisatie, namelijk Hamas. Als Friesland doelen in Den Haag gaat beschieten willen we ook niet dat andere landen schepen laten aanmeren in Harlingen.”

Hij stelt dat het aanleveren van humanitaire middelen geen motief is voor de actie. “Hulpgoederen kunnen ook geleverd worden via Ashdod of via Egypte, dat hoeft niet via de Gazastrook.” Voordewind vindt de oproep aan de organisaties van minister Uri Rosenthal (Buitenlandse Zaken) om niet mee te doen aan de vloot niet ver genoeg gaan. Hij wil van de minister gerichte actie om te voorkomen dat het schip van de stichting uitvaart. Donderdagochtend houdt de Tweede Kamer een spoeddebat over de kwestie.

Volgens SP-Kamerlid Harry van Bommel richt Voordewind zijn pijlen op de verkeerde partij. De SP'er ziet de actie van Freedom Flotilla als een politiek signaal dat steun geeft aan de wereldwijde protesten tegen de blokkade. Hij is het met het kabinet en de Verenigde Naties eens dat de huidige toegang tot Gaza niet toereikend is voor economisch herstel en wederopbouw.

(bron: www.nu.nl)

Israël