Voordewind: Publieke omroep moet minstens 400.000 leden hebben

20100605 EO Jongerendag_0136vrijdag 06 mei 2011 21:21

Als het aan de ChristenUnie ligt is er in het bestel enkel nog plek voor publieke omroepen met minstens 400.000 leden. Dat zegt Kamerlid Joel Voordewind tegenover NU.nl.

In recente cijfers voldoen enkel de AVRO, NCRV, EO, KRO en TROS aan dit criterium. Het kabinet wil tweehonderd miljoen euro bezuinigen op de publieke omroep. Belachelijk veel, vindt Voordewind. Ook wil het kabinet het aantal omroepen terugdringen van ruim twintig naar acht, waarvan zes ledenomroepen.

Volgens Voordewind moet het bestel juist versterkt worden door te focussen op de onderscheidende profielen van de omroepen en het draagvlak van deze omroepen in de samenleving. Voordewind: ,,Je moet omroepen belonen die veel leden en een onderscheidend profiel hebben, zoals de EO en de VPRO. Zij kunnen alleen verder.”

“Bij de AVRO en de TROS kan ik daarentegen geen verschil in profiel ontdekken. Zij zouden daarom best na mogen denken over een fusie.” Volgens hem kunnen omroepen met een gelijkend profiel fuseren, maar hij is tegen gedwongen fusies.

Het ChristenUnie-Kamerlid erkent dat het begrip 'onderscheidend' nu nog te vaag is en roept Hilversum op om met een duidelijke definitie te komen. “Nu vindt elke omroep zich onderscheidend en komen fusies dus niet van de grond. Het moet onderscheidend zijn ten opzichte van elkaar.”  Verder wil Voordewind dat de publieke zenders samen een marktaandeel van minimaal 25 procent halen.

Minister Van Bijsterveldt (Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen) heeft aangekondigd in juni met een brief te komen met haar visie op de toekomst van de publieke omroep. Hierin zal duidelijk worden welke kant het kabinet op wil met de omroep en waar er bezuinigd gaat worden. Ook zal er een knoop doorgehakt worden over het wel of niet schrappen van een publiek net.

(www.nu.nl)

Joël Voordewind