ChristenUnie: Dring abortus niet op aan landen

Joel Voordewind_Ruben Timman_top2vrijdag 20 mei 2011 13:25

Het kabinet moet veilige abortus als middel in de strijd tegen moedersterfte niet als liberale politieke agenda opdringen aan andere landen. Dat heeft ChristenUnie-Kamerlid Voordewind woensdag betoogd in een Kamerdebat met staatssecretaris Knapen (Ontwikkelingssamenwerking) over seksuele en reproductieve gezondheid en rechten.

Hulp bij gezinsplanning en de strijd tegen moedersterfte zijn prioriteiten voor Knapen. Daarbij zet hij in op het recht voor iedereen om anticonceptie te gebruiken, het recht op veilige, legale abortus en het recht op goede zorg rond zwangerschap en bevalling.

Voordewind betreurt het dat het kabinet „zo veel nadruk legt op abortus in plaats van op het voorkomen van ongewenste zwangerschappen. Preventie is beter en bovendien vele malen effectiever en goedkoper.”

Wat de ChristenUnie betreft, mag abortus nooit een instrument van gezinsplanning worden. Met dat pleidooi stond Voordewind woensdag in het debat echter alleen. De andere partijen –op de SGP na, maar die kon niet aan het overleg meedoen– hebben geen problemen met de koers van het kabinet op dit punt.

Knapen en het huidige kabinet wijken met hun inzet op veilige abortus niet af van de lijn van eerdere kabinetten. Ook de vorige bewindsman voor Ontwikkelingssamenwerking, PvdA-minister Koenders, promootte dit.

Staatssecretaris Knapen heeft aangegeven dat hij kerken en religieuze leiders wil betrekken bij seksuele voorlichting en vorming in andere landen. Maar hoe hij dat precies wil doen, bleef gisteren onduidelijk.

(Bron: http://www.refdag.nl)

Abortus