ChristenUnie pleit voor volledige kwekersvrijstelling

DSCF8448.JPGmaandag 23 mei 2011 12:53

De ChristenUnie vindt dat plantenrassen waarop een octrooi rust vrij moeten kunnen worden gebruikt door veredelaars en boeren. Volgens het kabinet druist dat in tegen internationale afspraken.

Woensdag debatteert de Tweede Kamer over biotechnologie. Esmé Wiegman (Christenunie) zal dan pleiten voor een volledige kwekersvrijstelling. Zij vindt dat een beperking van het gebruik van zaden schade toebrengt aan agrarische bedrijven en innovatie in de sector in de weg gaat. "Wij moeten boeren de ruimte en de vrijheid geven zelf te beslissen wat zij met hun zaad willen doen", aldus het Kamerlid.

Staatssecretaris Henk Bleker (landbouw) schreef in februari aan de Kamer dat een uitgebreide kwekersvrijstelling niet mogelijk is. Dit zou in tegenspraak zijn met het internationale Trips-verdrag ter bescherming van intellectueel eigendom en de EU-richtlijn over biologische uitvindingen. Wel ziet hij mogelijkheden voor een beperkte vrijstelling, maar onder een dergelijke regime moeten kwekers alsnog licentiekosten betalen aan de octrooihouder.

Het liefst zou Wiegman nog verder gaan door het patenteren van alle levende materie simpelweg te verbieden. "De schepping hebben wij toevertrouwd gekregen om verantwoord te beheren en te gebruiken", zegt zij. "Levende materie is niet het bezit van mensen, we hebben het in bruikleen." Een dergelijk plan is echter geen haalbare kaart.

Bron: agd.nl

Esmé Wiegman