De nieuwe Eerste Kamerfractie: Peter Ester en Roel Kuiper

foto peter ester lange balkdinsdag 07 juni 2011 16:57

Peter Ester en Roel Kuiper vormen vanaf vandaag officieel de nieuwe Eerste Kamerfractie van de ChristenUnie. Vanmiddag werden beiden beëdigd en geïnstalleerd als lid van de nieuwe Eerste Kamer. "Het zal politiek een spannende periode worden.", aldus fractievoorzitter Kuiper.

"We zullen als fractie het kabinet zakelijk tegemoet treden en kritisch volgen. Bezuinigen moet, maar we kijken met een scherp oog naar hoe ze neerslaan en toetsen iedere wet aan onze christelijke visie op rechtvaardig overheidsbeleid. Met oog voor bijvoorbeeld de belangen van de schepping, die makkelijk wordt vergeten als er bezuinigd moet worden."

Roel Kuiper (1962) is Eerste Kamerlid sinds 2007 en is in het dagelijks leven o.a. hoogleraar Reformatorische Wijsbegeerte.

Peter Ester (1953) is nu voor het eerst beëdigd als senator. Hij was ruim 20 jaar hoogleraar Sociologie en is voormalig kroonlid van de Sociaal Economische Raad (SER). Ester nam ook zitting in de Commissie Bakker in 2008, die onderzoek deed naar de toekomst van het arbeidsbestel van Nederland. Tegenwoordig is hij lector Arbeidsmarktvraagstukken en directeur van een onderzoeksinstituut.

Vorige week werd afscheid genomen van vertrekkende senatoren Egbert Schuurman, Remmelt de Boer en Flora Lagerwerf.

Eerste Kamer
Roel Kuiper