Slob: maak OV-chipkaart aantrekkelijk voor bedrijfsleven

0010383.JPGdinsdag 14 juni 2011 16:12

De ChristenUnie wil dat het mogelijk wordt om met de OV-chipkaart op rekening te reizen. De partij wil hiermee het openbaar vervoer aantrekkelijker maken voor het bedrijfsleven. Tweede Kamerlid Arie Slob: “Nu kan er alleen worden gekozen voor reizen op saldo, prepaid dus, of voor abonnementen. Het gevolg is dat werkgevers vastzitten aan inflexibele abonnementen of dat werknemers elke rit moeten declareren. Dat leidt tot veel administratieve rompslomp en daar zitten werknemers en werkgevers niet op te wachten.” Het Kamerlid stelt daarom voor om naast het reizen op saldo (prepaid reizen) ook reizen op rekening mogelijk te maken (postpaid). “Waarom zou dat met mobiele telefonie wel kunnen en met het openbaar vervoer niet?”

Vandaag debatteert de Tweede Kamer over de OV-chipkaart. Slob: “Helaas hebben we het in ieder debat vooral over de problemen met de OV-chipkaart en natuurlijk moeten die worden opgelost. Maar we moeten het ook hebben over de kansen die de OV-chipkaart biedt. Ik ben er van overtuigd dat met reizen op rekening het openbaar vervoer veel aantrekkelijker kan worden gemaakt voor bijvoorbeeld het bedrijfsleven. De werkgever krijgt keurig een gespecificeerde rekening en de werknemer hoeft nooit meer te declareren.”

Volgens het Kamerlid is er geen grote aanpassing van de systemen van de OV-chipkaart nodig om reizen op rekening mogelijk te maken. “Het kan bij wijze van spreken morgen al ingevoerd worden. Dit kan een belangrijke stap zijn om van de OV-chipkaart echt een gemakskaart te maken”, aldus Slob.

Arie Slob
Verkeer & Vervoer