ChristenUnie wijst Rutte alternatieve zorgbezuinigingsroute

20110616-rutte-take-care-bezuinigingen-82donderdag 16 juni 2011 16:10

De ChristenUnie wil dat het kabinet Rutte in gesprek gaat met belangenorganisaties, patiëntenverenigingen en zorgorganisaties om samen met hen te onderzoeken welke alternatieven er te vinden zijn voor de omvangrijke zorgbezuinigingen. Samen met zorgwoordvoerder Esmé Wiegman heeft fractievoorzitter Arie Slob na afloop van de hoorzitting over de zorg de internetactie ‘Rutte, take care’ gelanceerd.

Arie Slob: ,,Wij begrijpen dat er bezuinigd moet worden, maar dit gaat te snel en bovendien zijn de effecten van voorstellen onvoldoende doordacht.” De Tweede Kamer heeft deze week ingestemd met de motie Slob-Wiegman die het kabinet oproept in gesprek te gaan met belangenorganisaties als Per Saldo en hen alternatieven aan te laten dragen.

Door de internetactie ‘Rutte take care’, die door belangenorganisaties en patiëntenverenigingen zal worden overgenomen,wil de ChristenUnie een brede oproep aan het kabinet doen. Wiegman: ,,We krijgen zoveel bezorgde verhalen over deze gigantische bezuinigingen. Zowel van zorg- en verzekeringsorganisaties als van patiënten zelf. Er is paniek omdat men niet kan overzien wat er te gebeuren staat. Wat er de komende weken aan maatregelen door de Kamer wordt geloodst is van te grote omvang om de consequenties te overzien en de alternatieven te bestuderen. Ik noem bijvoorbeeld de kaalslag in de pgb, de bezuinigingen op de patiënten- en gehandicaptenorganisaties, de kortingen voor, verloskunde, huisartsen, logopedie en eigen bijdragen in de ggz. Organisaties hebben het recht om gehoord te worden door de bewindspersonen.’

Download hieronder het verkeersbord om het op te eigen site, je facebook of hyves te zetten. Rondtwitteren mag natuurlijk ook.

Gebruik hiervoor het PNG-bestand. Wil je het bord ook laten drukken, gebruik dan het CMYK EPS-bestand (dat kun je openen met je grafische software zoals Photoshop of Illustrator).

Gekoppelde documenten
TitelBestandsgrootteMIME-type
Verkeersbord-omleiding-bezuinigingen-CYMK-def-300dpi2,7 MBapplication/postscriptdownload
Verkeersbord-omleiding-bezuinigingen-RGB-200px13,4 kBimage/pngdownload
Verkeersbord-omleiding-bezuinigingen-RGB-EPS2,8 MBapplication/postscriptdownload
Verkeersbord-omleiding-bezuinigingen-RGB-PNG-groot45,1 kBimage/pngdownload

« Terug

Reacties op 'ChristenUnie wijst Rutte alternatieve zorgbezuinigingsroute'

1 2 3 4 Laatste pagina
Lies van Gennip
Geplaatst op: 17-06-2011 23:09 Quote
Goed initiatief om beter te onderzoeken wat werkelijk kosten bespaart en verantwoord is. Stoppen met roken programma's uit het pakket, is één van de maatregelen die wordt ingezet om te bezuinigen, maar deze bezuiniging gaat juist geld kosten. De programma's zijn op 1 januari 2011 in het pakket gekomen, na adviezen van CVZ en resultaten van pilots in 2003 en 2008 waaruit bleek dat behandeling van tabaksverslaving zeer kosten-effectief is en zorgkosten bespaart. Er wordt heel veel gebruik van gemaakt. Door mensen te helpen stoppen, voorkom je dure behandelingen van o.a. long- en andere kankers, COPD, en hart en vaatziekten. Het gaat om de behandeling van een verslaving die leidt tot 20.000 vermijdbare doden per jaar. Al direct na invoering worden zorgkosten bespaard. Het schrappen van de stoppen met roken programma's zo snel al na invoering kost daarom juist geld en zal de premies verhogen. Kosten door chronische ziekten worden niet beheersd. 50% van de chronische ziektelast is vermijdbaar. Voor meer informatie, neem contact op met secretariaat van het Partnership via STIVORO..
germa zeijen
Geplaatst op: 18-06-2011 14:12 Quote
Ben blij met dit initiatief. Natuurlijk snappen wij, zelf werkzaam in de GGz jeugdsector, dat er bezuinidgd moet worden maar deze grove maatregelen, waarin alles opgestapeld wordt leidt tot paniek en chaos en uiteindelijk tot meer kinderen en mensen die niet meer kunnen functioneren in onze maat schappij. Dit kunnen we niet menen met zijn allen.
Elianne Fijan
Geplaatst op: 20-06-2011 12:19 Quote
I'm proud! Ik werk zelf bij CliëntenBelang Utrecht en ben uiteraard ChristenUnie stemmer. Dit is een goede actie. Ook wij zijn op het werk volop bezig met alle bezuinigingen en ondersteunen de initiatieven van Per Saldo op het gebied van de PGB. Daarnaast krijgen we zelf ook te maken met bezuinigingen voor de PGO-organisaties. Ik zou dan ook zeggen: ChristenUnie ga zo door!
henk jansen
Geplaatst op: 20-06-2011 16:00 Quote
kom nou toch, mijn ervaring is dat de Christen Unie vooral bezig is met lippendienst. De afgelopen 4 jaar heeft men weinig gepresteerd voor genoemde groepen en zelfs meegewerkt aan de korting op de zorgtoeslag en het kraakverbod. Nu de CU buiten de regering valt, gaat men opeens sociaal doen. Wanneer worden de traditionele kerkchristenen nu eens wakker= Of is dit juist helemaal niet de bedoeling? De enige partij waar je nog iets van op aan kunt, is de SP.

* een iets duidelijker spam code kan ook wel.
Moi
Geplaatst op: 21-06-2011 09:55 Quote
Dit kabinet stuurt bewust op maatschappelijke chaos aan om zo onze samenleving in de handen van de antichrist te drijven! We leven in de eindtijd, vlak voor de Wederkomst van de Heere Jezus.
henk jansen
Geplaatst op: 22-06-2011 13:17 Quote
@ Moi,

je zou wel eens heel erg gelijk kunnen hebben en bovendien geloof ik niet dat europa het rijk van de eindtijd is zoals de CU beweert.
henk jansen
Geplaatst op: 22-06-2011 21:36 Quote
Toxisch:

Efraïm van Nisibis (306-373 n.Chr) schrijft dat gelovigen weggenomen zullen worden naar de hemel, voordat de grote verdrukking, in de laatste drie en een half jaar van deze aion losbarst.
Moi
Geplaatst op: 23-06-2011 08:12 Quote
Lees Presentatie regeerakkoord: presentatie van bedrog maar op http://regeerakkoord.blo...kkoord-presentatie.html

Dit kabinet wil van de zwakkeren af, omdat zij volgens Rutte het land niet sterk , maar zwak zouden maken. Al deze bezuinigingen zijn gebaseerd op neo-Sociaal-Darwinistische motieven!
Riemer Lap
Geplaatst op: 23-06-2011 22:07 Quote
Het lijkt mij zinvol dat er een maatschappelijke onrust komt tegen dit kabinet.
Het is juist NU tijd om samen met de andere oppositiepartijen samen op te trekken om de zorg voor hen die het nodig hebben te garanderen.
Daarbij kan het volgens mij niet anders dat ook de kerken mee gaan doen.
Moi (CDA-lid)
Geplaatst op: 24-06-2011 08:45 Quote
Reken er op dat de achterban van het CDA zulke zware afbraakmaatregelen op de zorg ook niet zitten. Zelf heb ik het CCA ook gemaild aangaande de forse maatregelen op de GGZ, waarover ik mij zorgen maak. Let wel, ik ben niet tegen het vragen van eigen bijdrages bij de GGZ, maar het moet wel redelijk blijven.

Ik denk dat de hardste maatregelen juist bij de PVV vandaan komen! De PVV zegt sociaal te zijn, maar in werkelijkheid is die partij nog asocialer dan de VVD! Het is juist de PVV die chronisch zieken en gehandicapten uitsluit.
C.H. Korver
Geplaatst op: 24-06-2011 17:37 Quote
Sinds 1973, ben ik na een ernstig auto-ongeluk compleet afhankelijk voor alle soorten zorg van anderen. Daarnaast heb ik veel last van epilepsie die niet onder controle is te krijgen en waardoor ik 24 uur per dag iemand in mijn buurt moet hebben die kan handelen. Door het PGB heb ik sinds 10 jaar de mogelijkheid een vrij normaal leven te leiden ondanks alles, omdat er op ieder nodig moment, dag en nacht, zorg binnenshuis gegeven kan worden door o.a. mijn gezinsleden.
Bij het afschaffen van PGB zou ik het zo niet kunnen regelen en kan ik mijn leven niet leiden zoals dat bij mij past en waar ik me prettig bij voel en met mij mijn gezinsleden. Ik zou altijd in de wacht staan voor het ontvangen van zorg die niet op het gewenste tijdstip gegeven kan worden. Zelfs opname in een instelling, hetgeen ik absoluut niet wil en mijn dood zou betekenen, is niet goed genoeg, omdat daar ook geen 24-uur ADL-zorg en toezicht i.v.m. epilepsie voor mij beschikbaar is.
Ikzelf zou de grootste gedupeerde zijn, maar met mij mijn partner en gezinsleden.
Laat mij mijn leven behouden, neem het niet af en laat het PGB voortbestaan.

Kees Korver
Joost Houtsma
Geplaatst op: 24-06-2011 18:12 Quote
Je gaat niet bezuinigen op mensen waar je niks van kunt vragen.
dit moet je sociaal oplossen.

Dan kan ik me meer vinden in wat het WI van het CDA voorstellde dan wat ze willen doen.
A. Nijdam
Geplaatst op: 24-06-2011 23:44 Quote
Het betekent voor mij noodgedwongen opname in een instelling. Ik ben pas 55 jaar, zolang ik kon heb ik gewerkt, ook als vrijwiliger bij dementerende ouderen, voor de kerk.

Zonder PGB is alles wat ik kan betekenen voor anderen over, moet afwachten voor ik geholpen word.Woon nu al tussen de ouderen, kan nog een deur dicht doen, moet er dan ook in mijn woonkamer tussen leven. Dit kan toch niet waar zijn.
Mijn chronische ziekte verergert door stress, hetgeen dus nu gebeurt. Ik weet me nu geen raad meer van de pijn, hoe moet het straks toch allemaal.... Zulke handen als ik nu aan mijn bed heb, zijn er straks niet meer. Nu heb ik mensen die ervoor kiezen uit overtuiging mij te helpen, straks velen die alleen maar noodgedwongen dit werk doen, en de liefdevolle verzorgers zitten thuis, totaal afgebrand. Wat kost dat geld!

Blijf op jullie rekenen DV! Vr. gr.
h van dam
Geplaatst op: 25-06-2011 11:27 Quote
met het pgb heb je ,je eigen leven in hand ,ben je niet afhankelijk van het verpleegtehuis ,en daar wil ik ook niet meer in ,heb er 2 jaar ingezeten ,je word er alleen nog maar zieker ,ik heb zware beroerte in 1992 gehad ben rechtszijdig verlamd ,heb afasie ,ik heb dus 24 uur zorg nodig ,dus blijf af van de pgb ,ik wil gewoon thuis blijven ,en de mensen die mij verzorgen houden van mij ,die hoeven niet steeds op de klok kijken ,daar word je nog zenuwachtige van ,wat een ellende ,
Gerrie
Geplaatst op: 28-06-2011 11:04 Quote
In 1 seconde gebeurde het 18 jaar geleden, een ongeluk, van het ene op het andere moment ben je na een langdurige ziekenhuis opname en revalidatie rolstoelgebonden voor de rest van je leven. Hersenletsel, verminderd orientatievermogen, hals- nek- en rug brace, aangepaste schoenen wegens voetverlamming, incontinent door verlamming van de blaasspieren bij pas 43 jaar.

In 2001 heb ik daarop nog een CVA gehad waar ik de ziekte van Meniere aan overgehouden heb en daarboven op nog COPD, verslechterde nierfunctie en diabetes.

In 1997 heb ik een PGB gekregen. Hiermee kan ik mijn eigen zorg regelen. Waarom is dit zo belangrijk voor mij? Mijn zoon en schoondochter wonen buiten de plaats, hebben een normale baan en kunnen dus niet constant voor mij zorgen.
Ik ben nog te jong om alles uit handen te geven en afhankelijk te zijn van de thuiszorg. Ik kan nog prima mijn eigen leven bepalen en wil nu nog niet afhankelijk zijn van een organisatie die alles over je eigen verzorging en verpleging en dus leven (!) uit handen neemt en bepaald.
Mijn hulp vraag is nu geïndiceerd op P.V. klasse 8 voor 20-24,9 uur per week en V.P. klasse 4 voor 7-9,9 uur per week. Met deze uren kom ik net uit.
Verder heb ik nog huishoudelijke hulp via de W.M.O. pgb 6 uur per week.

Toen ik nog werken kon werkte ik zelf in de thuiszorg. Ik weet dus heel goed hoe het in zulke organisaties gaat. Je kunt niet zelf bepalen hoe je verzorgd wil worden en door wie, en met name door wie niet. Je zit aan de tijden vast waarop iemand ingepland staat. 'Bent u incontinent? Blijft u maar even liggen, er komt vandaag nog wel iemand'.
Ik kan mijzelf niet meer verzorgen wanneer ik naar het toilet ben geweest, moet ik dan maar tijdens een 'plashalfuurtje' wanneer er iemand van de thuiszorg is naar het toilet? Dan heb ik het nog niet eens over het feit dat er elke dag iemand anders kan komen om je te verschonen en dus aan je lichaam zit.

Van het C.I.Z. moet er voor mij toezicht zijn vanwege de ziekte van Meniere, ik neem aan dat een thuiszorg niet 24 uur per dag op de hoek van de straat staat te kijken?
Mijn man is zelf ernstig hart, maag, COPD en rug patient en is ook geïndiceerd bij het C.I.Z. dat hij geen mantelzorg kan geven. Ik ben dus totaal afhankelijk van mijn PGB voor verpleging en verzorging.

Doordat ik zelf de administratie nog kan afhandelen kan ik met deze manier van eigen regie mijn zorg veel goedkoper inkopen dan wanneer ik afhankelijk zou zijn van allerlei organisaties die zich er mee bemoeien en een deel van het geld opstrijken. Dit lijkt mij toch juist de goedkoopste manier? De fraude begint vaak bij allerlei bureautjes die voor PGB's de zaken regelen.

Ik wil u daarom oproepen om ervoor te strijden de eigen regie mogelijkheid van het PGB te laten bestaan in het algemeen en voor met mij vergelijkbare situaties in het bijzonder.

Graag zou ik u uitnodigen bij mij thuis om mijn situatie en de noodzaak van het PGB voor mij te laten zien en toe te lichten.
Corry
Geplaatst op: 28-06-2011 16:30 Quote
Citaat
Lies van Gennip schreef:
Goed initiatief om beter te onderzoeken wat werkelijk kosten bespaart en verantwoord is. Stoppen met roken programma's uit het pakket, is één van de maatregelen die wordt ingezet om te bezuinigen, maar deze bezuiniging gaat juist geld kosten. De programma's zijn op 1 januari 2011 in het pakket gekomen, na adviezen van CVZ en resultaten van pilots in 2003 en 2008 waaruit bleek dat behandeling van tabaksverslaving zeer kosten-effectief is en zorgkosten bespaart. Er wordt heel veel gebruik van gemaakt. Door mensen te helpen stoppen, voorkom je dure behandelingen van o.a. long- en andere kankers, COPD, en hart en vaatziekten. Het gaat om de behandeling van een verslaving die leidt tot 20.000 vermijdbare doden per jaar. Al direct na invoering worden zorgkosten bespaard. Het schrappen van de stoppen met roken programma's zo snel al na invoering kost daarom juist geld en zal de premies verhogen. Kosten door chronische ziekten worden niet beheersd. 50% van de chronische ziektelast is vermijdbaar. Voor meer informatie, neem contact op met secretariaat van het Partnership via STIVORO..


En toch..... roken is iets waar je zelf voor gekozen hebt....... Waarom dan ook niet zelf de cursus om te stoppen betalen? Een handicap of ouderdom is iets waar je niet zelf voor gekozen hebt. Bezuinigen op de PGB raakt me daarom veel meer!
henk jansen
Geplaatst op: 29-06-2011 23:13 Quote
@ Gerrie,

je moet die politici niet uitnodigen om bij je thuis te komen kijken. En niet je hebben en houden hier neer kladden. Arie Slob is helemaal niet geïnteresseerd in gehandicapten maar alleen in zijn eigen politieke carriere. Dit heeft hij meerdere malen bewezen. Heb je hem weleens op de promotiefilm van de CU gezien? Als ridder op een paard.

Stem SP, als je iets wilt bereiken. Ik zeg eerlijk: ik stem zelf met tegenzin op de SP, bij gebrek aan beter. Ik ben anti politiek.
Christian
Geplaatst op: 01-07-2011 04:45 Quote
Citaat
Moi schreef:
Dit kabinet stuurt bewust op maatschappelijke chaos aan om zo onze samenleving in de handen van de antichrist te drijven! We leven in de eindtijd, vlak voor de Wederkomst van de Heere Jezus.


AMEN
Christian
Geplaatst op: 01-07-2011 05:25 Quote
Wat betekend het uitvoeren van politieke beleid eigenlijk? Het is (en was altijd) allemaal een machtspelletje. Politieke leiders (links of rechts) hebben het voordurend over volksrechten. Wie houden ze eigenlijk voor de gek? Wordt wakker! Politici ontnemen juist onze volksrechten en dat blijkt uit deze drastische bezuinigingen die ons tegenmoet komen. Alles met een collectief en maatschappelijk betekenis waar het gehele maatschappij iets aan heeft, zoals de zorg, het onderwijs, cultuur, OV wordt afgebroken door de huidige trend van neo-liberalisme en individualisme. Tegenwoordig geeft men niet meer om zijn medemens, de maatschappij, het millieu en religie, maar om geld en om macht. In "de new world order" draait alles om zelf zover mogelijk te komen, ongeacht de maatschappelijke gevolgen. Met zo'ndenkbeeld ontstaat een cultuur waar de echte machthebbers (bankiers, politici en corrupte multinationals) erg makkelijk hun gang kunnen gaan. Zet je vertrouwen niet in politieke partijen. Ook de partijen die nogal wat positieve punten uitstralen, zoals de SP, GL en CU zijn tenslotte uit naar opportunisme en macht. Natuurlijk is het enerzijds belangrijk om "de goede partijen"te steunen om te voorkomen dat dit kwaadaardige kabinet zijn zin krijgt. Om de wereld te veranderen is echter niet politiekbeleid maar activisme de oplossing.
henk jansen
Geplaatst op: 03-07-2011 17:33 Quote
@ christian,

je schrijft: Om de wereld te veranderen is echter niet politiekbeleid maar activisme de oplossing.

Oh ja? Hoezo? de bijbel leert ons hoe de Eindtijd eruit ziet. Geen activisme dat hieraan iets toevoegt. Ik zal je verklappen: de Eindtijd ziet er belabberd uit, met een korte schijnvrede onder de anti christ (Al Mahdi).

Geloof onder genade heeft juist te maken met ZIJN en niet met DOEN.

verder deel ik je visie dat we van arie slob niet veel te verwachten hebben anders dan opportunisme.
henk jansen
Geplaatst op: 03-07-2011 17:52 Quote
@ hoe wou je actie voeren tegen hemelse machten?
woppi
Geplaatst op: 12-07-2011 15:24 Quote
henk jansen
Geplaatst op: 12-07-2011 15:41 Quote
misschien kan Arie Slob net als in de promotiefilm van de CU op een groot wit paard met een kroon op zijn kop door de stad rijden. Met een toeter omroepen om alle werklozen en wajongers en gehandicapten te helpen.
Hankie
Geplaatst op: 22-09-2011 21:24 Quote
Tijdens mijn studie ben ik overspannen geworden, tegen burn-out aan. De verwachting is dat het een jaar gaat duren voor ik echt beter ben. Ik had geen arbeidsverleden, dus ook geen ziektewet uitkering. Ik heb gesprekken met een gz-psycholoog. Ik ben nu aan het reïntegreren en kan een paar uurtjes per week werken. Ik kan daar nu net aan van rond komen. Maar ik heb geen flauw idee hoe ik het moet redden als ik zoveel extra zorgkosten heb volgend jaar. Premie omhoog, eigen risico fors omhoog, hogere eigen bijdrage ggz, vergoeding van 5 ipv 8 sessie met eerstelijnspsycholoog. Na 5 sessies dus geen hulp meer? Ik zou niet weten waarvan ik het zelf moet betalen. En hoe ga ik dan over die overspannenheid heen komen? Wie gaat me helpen, op het juiste spoor zetten om beter te worden? Zodat ik wel weer fulltime kan werken en in mijn levensonderhoud kan voorzien?
Bedankt dat de ChristenUnie in ieder geval zijn stem laat horen.
Harmen
Geplaatst op: 10-11-2011 19:41 Quote
Citaat
Moi (CDA-lid) schreef:
Reken er op dat de achterban van het CDA zulke zware afbraakmaatregelen op de zorg ook niet zitten. Zelf heb ik het CCA ook gemaild aangaande de forse maatregelen op de GGZ, waarover ik mij zorgen maak. Let wel, ik ben niet tegen het vragen van eigen bijdrages bij de GGZ, maar het moet wel redelijk blijven.

Ik denk dat de hardste maatregelen juist bij de PVV vandaan komen! De PVV zegt sociaal te zijn, maar in werkelijkheid is die partij nog asocialer dan de VVD! Het is juist de PVV die chronisch zieken en gehandicapten uitsluit.


Ik denk dat de achterban van het CDA geen enkele interresse toont in sociaal beleid. En helaas, geldt dat voor de meeste christenen; ze lijken vaak meer op neo-liberalen dan op rentmeesters. Vooral in kringen van de SGP, een partij waar de CU vaak mee samen werkt, heeft men openlijke sympatie voor zowel de VVD als de PVV. De enigste sociale partij in Nederland is de SP. En daar stem ik de volgende keer op.
1 2 3 4 Laatste pagina
Nieuw bericht

Nieuwsarchief > 2011

december

november

oktober

september

augustus

juli

juni

mei

april

maart

februari

januari