ChristenUnie: spoeddebatten terugdringen door 60-ledendebatten

20110524-Carola-Schouten-in-Kamer-1maandag 20 juni 2011 10:55

De ChristenUnie wil een einde maken aan de enorme toestroom van de 30-ledendebatten (de voormalige spoeddebatten). Tweede Kamerlid Carola Schouten: ,,Spoeddebatten worden aangevraagd en vaak pas weken of maanden daarna gehouden door een overvolle agenda. Waardoor debatten met een echt spoedeisend karakter niet gevoerd kunnen worden. Een debat dat door 60 leden wordt gesteund zou binnen 3 weken geagendeerd moeten worden.”

Vandaag debatteert de Kamer over het reilen en zeilen van de Tweede Kamer in het zogenaamde Ramingdebat. Daarin zal de ChristenUnie ook het voorstel doen om de perifere eilandgebieden Bonaire, Saba en st Eustatius, die sinds oktober 2010 Nederlands gemeenten zijn geworden, meer te betrekken bij de Tweede Kamer. Schouten: ,,Wij vertegenwoordigen het hele Nederlandse en volk. Bij de volgende Kamerverkiezingen zullen ook de inwoners van Bonaire, Saba en st. Eustatius meestemmen voor de samenstelling van de Tweede Kamer. Ik pleit voor een permanente relatievorm.”

Carola Schouten

Nieuwsarchief > 2011 > juni