Meerjarenbegroting EU vergroot kloof Europa en burgers

barosso12052005.jpgdonderdag 30 juni 2011 10:36

De voorzitter van de Europese Commissie, Jose Manuel Barroso, heeft de Europese meerjarenbegroting 2014-2020 gepresenteerd. Europarlementariër Peter van Dalen is zeer teleurgesteld over de plannen van de Europese Commissie: ,,De Europese Unie wil verder gaan op de oude voet. Dat betekent eenvoudigweg meer geld voor de EU en te weinig hervormingen in het landbouw- en cohesiebeleid. In tijden waarin nationale overheden en Europese burgers de broekriem aan trekken betekent dit dat de plannen van de Europese Commissie de kloof met de Europese burgers vergroten.”

Zo wil Van Dalen dat de Europese structuurfondsen worden hervormd: ,,Europese structuurfondsen moeten alleen nog worden ingezet in de armste regio’s van de armste lidstaten. Het is niet nodig dat Europa meehelpt aan de aanleg van een fietspad in Nederland. Met deze hervorming gaat de afdracht van de rijke lidstaten aan Europa omlaag en komt het geld terecht in de regio’s die het beter kunnen gebruiken.”

EU-belastingen

Ook de invoering van Europese belastingen is Van Dalen een doorn in het oog. ,,De introductie van EU-belastingen raakt de kern van de staatszaak. Het recht om zelf belasting te heffen is een van de oudste en meest fundamentele rechten van iedere natiestaat. EU-belasting betekent het begin van een Europese superstaat. Dat moeten we niet doen! ”

Volgens de Europese Commissie brengen belastingen de burgers in Europa dichter bij de EU. Van Dalen: ,,De Europese Commissie wil Europese belastingen invoeren om de begroting van de EU op te schroeven. Deze voorstellen geven aan dat de Europese Commissie niet wil luisteren naar de heldere signalen van Europese burgers. Buiten de Europese instituties zit niemand te wachten op EU belastingen. De referenda in Frankrijk en Nederland gaven duidelijk aan dat de Europese burgers wel Europese samenwerking willen maar geen Europese superstaat. De nieuwe meerjarenbegroting laat de aloude EU Pavlov-reaktie zien, dat wil ik niet. De komende periode ga ik mijn best doen om de meerjarenbegroting van koers te laten wijzigen."

Budget en transparantie
Eurofractie