Meer fairtrade producten in de boodschappentas

groentenwoensdag 06 juli 2011 17:23

Hoeveel fairtrade levensmiddelen kochten Nederlandse huishoudens in 2010? Waar deden zij deze aankopen? Hoe ziet de kopersgroep eruit? En met welke motieven kochten mensen fairtrade producten? In opdracht van NCDO, in samenwerking met de Stichting Max Havelaar en Fair Trade Original, onderzocht GfK Panel Services Benelux deze vragen.

Het aantal kopers van fairtrade producten is voor het derde jaar op rij sterk toegenomen. In 2010 heeft ruim 3.6 miljoen van de Nederlandse huishoudens een fairtrade product gekocht. Dit komt neer op 49,5% van de huishoudens, ten opzichte van 42,3% in 2009 en 29,8% in 2008. In vergelijking met 2009 heeft Fair Trade in 2010 ruim 531.000 nieuwe kopende huishoudens aangetrokken, wat een groei van 17% betekent. Bovendien zijn fairtrade kopers zwaardere kopers geworden; dat houdt in dat de gemiddelde hoeveelheden, het aantal aankopen en de hoogte van de bestedingen per huishouden ten opzichte van 2009 zijn toegenomen. In 2010 schafte men gemiddeld 3.01 kg aan fairtrade producten per jaar aan en besteedde €13.03 per kopend huishouden, tegenover een gemiddelde van 2.44 kg en €12,42 in 2009. Deze groei is mede te danken aan een breder en groeiend assortiment fairtrade producten en de gestegen aandacht voor fairtrade. De overstap van Verkade naar eerlijke chocolade, de overgang van supermarkt Plus naar fairtrade bananen en het merk Puur & Eerlijk van Albert Hein hebben positief bijgedragen aan de groei in kopers van fairtrade producten.

Onderzoek onder consumenten
De onderzoekers keken naar de aankoop van fairtrade producten en maakten gebruik van een database waarin alle boodschappen van 6.000 Nederlandse huishoudens worden geregistreerd. Deze huishoudens, een representatieve afspiegeling van de in totaal 7.360.000 huishoudens in Nederland in 2010, scannen bij thuiskomst al hun boodschappen. De afgelopen vier jaar is identiek onderzoek naar aankoopgedrag uitgevoerd, wat het mogelijk maakt de groei en ontwikkelingen in de fairtrade markt inzichtelijk te maken. Daarnaast zijn de aankoopmotieven van kopers onderzocht. Net als in 2008 en 2009 zijn 300 huishoudens doormiddel van een telefonisch interview gevraagd naar hun redenen om al dan niet fairtrade levensmiddelen aan te schaffen.

Motie Eerlijke Supermarkten
De ChristenUnie wil dat supermarkten vanaf 2015 alleen nog maar 'eerlijke' huismerkproducten in de schappen hebben liggen. Daarvoor heeft Tweede Kamerlid Joël Voordewind een vorig jaar een motie ingebracht: "Convenant Eerlijke supermarkten". Samen de Fairfood en Stop the Traffik heeft de ChristenUnie dit onderwerp aangekaart in de Tweede Kamer en bij de supermarkten. Daarvoor is ook een petitie opgesteld, zodat iedereen die dat wil zijn steun kan uitspreken met zijn handtekening.

Het is inmiddels een half jaar geleden dat de motie Voordewind c.s. werd aangenomen door de Tweede Kamer. In deze motie vraagt het parlement om te komen tot een convenant tussen supermarkten over verduurzaming van de huismerken, uiterlijk in 2015. Het is nu halverwege 2011: tijd voor een update!

Maandag 4 juli kwamen onder meer ChristenUnie-Kamerlid Joël Voordewind, Fairfood, Stop the Traffik, Oxfam Novib en het CBL (branchevereniging van supermarkten) bijeen op het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. Het doel was om met het ministerie en de direct betrokkenen in gesprek te gaan over uitvoering van de motie Voordewind c.s..

Tijdens het gesprek is afgesproken dat het CBL inzichtelijk maakt in hoeverre producten in de supermarkten al voldoen aan de gekozen ondergrens, de criteria van ‘duurzaam inkopen’. Daarbij wordt onder meer gekeken naar arbeidsomstandigheden in de keten, zoals kinderarbeid of het onderbetalen van personeel in lagelonenlanden, maar ook naar milieubelasting en dierenwelzijn. In september 2011 komen de betrokkenen opnieuw bij elkaar, om afspraken te maken om het doel van de motie te kunnen halen: alle huismerken eerlijk in 2015. Wordt vervolgd!

Lees het onderzoeksrapport hier

(bron: www.ncdo.nl)

Joël Voordewind

Reacties op 'Meer fairtrade producten in de boodschappentas'