Slob: “Overeenkomst treinvervoerders goed nieuws voor de reiziger”

1010868.JPGdinsdag 02 augustus 2011 16:37

ChristenUnie fractievoorzitter Arie Slob is blij dat de spoorvervoerders overeenstemming hebben bereikt over de integratie van hun kortingskaarten. Met de komst van de OV-chipkaart en de nieuwe NS abonnementen leek het er op dat het niet meer mogelijk was om met één kortingskaart door heel Nederland te reizen. Slob: “Dit zou een verslechtering zijn voor de reiziger want die zou dan voor elke vervoerder een aparte kortingsproduct moeten aanschaffen. Dat is niet de reiziger voorop stellen maar de vervoerder. De ChristenUnie heeft de minister daarom gevraagd met de spoorvervoerders een oplossing te zoeken.”

In april heeft de Tweede Kamer een motie vanArie Slobaangenomen waarin de regering wordt verzocht de regierol op te pakken en in overleg met vervoerders en decentrale overheden ervoor te zorgen dat de nieuwe kortingproducten van NS net als de oude voordeelurenkaart zouden gaan gelden in alle treinen in Nederland. Gisteren, op de dag dat de nieuwe kortingsproducten van NS werden gelanceerd, kwam het nieuws dat de NS hierover overeenstemming heeft bereikt met de andere vervoerders. Er komt een nieuw samenwerkingsverband van treinvervoerders waarmee ze gezamenlijk eigenaar worden van de landelijke abonnementen. De vervoerders gaan samen de marketing doen en ook de regionale vervoerders gaan deze producten verkopen. Wel moeten de provinciale opdrachtgevers van de regionale vervoerders hiermee nog akkoord gaan.

Arie Slob: “Mijn motie heeft geholpen om de vervoerders met elkaar om de tafel te krijgen. Ik ben blij dat er zo snel resultaat is geboekt”. Het zal nog wel enkele maanden duren voordat de kortingskaart voor alle treinen in heel Nederland een feit is. Slob: “De vervoerders mikken op 1 januari 2012. Voor de mensen die al een voordeelurenkaart hadden is er geen probleem want die was al geldig in alle treinen. Alleen mensen die tussen nu en 1 januari een kortingskaart aanschaffen zullen tijdelijk geen korting hebben in de regionale treinen van Arriva, Veolia, Synthus en Connexxion.”

Ondertussen heeft het Kamerlid al een nieuwe wens. “Waarom zouden de kortingskaarten niet ook kunnen gelden voor alle bussen, trams en metro’s? Zo maak je het openbaar vervoer nog aantrekkelijker!”

Arie Slob
Verkeer & Vervoer