ChristenUnie helpt kerk Bonaire in overgangssituatie

vrijdag 05 augustus 2011 18:03

ChristenUnie Tweede Kamerlid Cynthia Ortega-Martijn heeft de laatste maanden meerdere malen door middel van Kamervragen aandacht gevraagd voor de financiële problemen die de Verenigde Protestantse Gemeente Bonaire (VPGB) ondervinden sinds Bonaire een openbaar lichaam is. Ortega-Martijn: “En met succes. De Protestantse Gemeente kreeg van de ene op de andere dag geen geld meer door nieuwe wetgeving. Gelukkig erkend de minister nu de bijzondere positie waarin de kerk zich bevindt en worden ze geholpen met een overgangsregeling.”

Sinds Bonaire een openbaar lichaam van Nederland is, is er ook een scheiding tussen kerk en staat. Dat betekende voor predikanten die op dat moment een eigen gemeente hadden dat zij hun rechtspositie voorlopig mochten houden, maar moeten gaan toewerken naar een situatie dat zij door middel van kerkelijke bijdragen zelf de kosten dragen.  “De Protestantse Gemeente Bonaire had op 10 oktober 2010 geen predikant waardoor elke financiële ondersteuning van de overheid van de ene op de andere dag wegviel, waardoor zij ook geen vacature konden opvullen. Dat vond de ChristenUnie een vorm van ongelijke behandeling. Gelukkig heeft de minister mede op aandringen van mijn fractie een subsidie toegekend aan de kerk om te voorzien in een overgangsregeling.”, aldus Ortega-Martijn.
Cynthia Ortega
Koninkrijksrelaties