Voordewind: “Defensie toont gebrek urgentie bij uitvoering politiemissie Kunduz”

Afghanistan_militair_jongentje_610maandag 15 augustus 2011 15:02

De ChristenUnie neemt de aantijgingen van militairen over de haperende logistiek en de trage start van de politietrainingsmissie in Kunduz zeer serieus en wil hierover snel duidelijkheid van het kabinet. Tweede Kamerlid Joël Voordewind: “In januari heeft de Kamer het besluit over de missie al genomen. Nu acht maanden later zijn er nog maar 2 van de 20 tolken beschikbaar, is er een gebrek aan materieel en kunnen onze mannen en vrouwen de poort niet uit. Dit getuigt van een gebrek aan urgentie en is tegelijkertijd frustrerend voor onze militairen die nu duimen zitten te draaien. Dit is niet onze eerste missie in Afghanistan, zijn er dan geen lessen getrokken uit de eerdere logistieke problemen in Uruzgan?”

Ook vindt Voordewind dat de Tweede Kamer de berichten over de logistieke problemen niet via de media had moeten vernemen. Volgens het Kamerlid hadden de ministers dit pro-actief aan de Kamer moeten melden: “Zoals de minister-president de Kamer had beloofd. Als er dingen fout gaan, zou het kabinet dit uit zichzelf melden aan de Kamer. Dat is niet gebeurd. Ik hoop dat de missie nu eind augustus wel full swing van start kan gaan.”

Schriftelijke vragen namens de leden Voordewind (ChristenUnie), Pechtold (D66) en Peters (GroenLinks) over de politietrainingsmissie in Kunduz

1. Kunt u het bericht[1] bevestigen dat op dit moment de politietrainingsmissie nog niet, zoals wel was gepland (juli 2011), operationeel is en dat de missie een gebrek heeft aan tolken, scherfvesten, voertuigen en munitie? Hoe verklaart u dit?
2. Kunt u bevestigen dat de praktijkbegeleiding met POMLET's nu pas eind augustus van start gaat, in plaats van in juli 2011 zoals ook vermeld in de beantwoording van de Kamervragen op 20 april jl. Wat is uw verklaring voor de vertraging?
3. Kunt u aangeven met welke logistieke problemen de trainingsmissie te kampen heeft en waarom?
4. Kunt u aangeven of, zoals gepland, de vier Nederlandse F-16 vanaf Mazar- El-Sharif inmiddels inzetbaar zijn? En zo niet waarom niet?
5. Kunt u aangeven wat de uitkomsten zijn geweest van het overleg met de Duitsers en UNAMA over het 'rule of law programma' in mei jl. en wanneer de inzet van de juridische experts van start gaat, inclusief de religieuze experts?
6. Kunt u aangegeven of de eerste proef voor de verlenging van de training van start is gegaan zoals gepland stond voor 2 juli en of, zoals gepland, Nederlandse waarnemers hier bij betrokken zijn?
7. Kunt u aangeven waarom Kamerleden deze logistieke problemen en vertragingen van de Kunduz-missie via de media hebben moeten vernemen en waarom u niet de Kamer pro-actief hierover geïnformeerd heeft, zoals de minister-president de Kamer had beloofd?
8. Hebben de vertragingen en het tekort aan materieel ook te maken met de aangekondigde bezuinigingen van één miljard op het Defensie-apparaat?
9. Wanneer kan de Kamer de eerste voortgangsrapportage verwachten over de Kunduz-missie?
10. Kunt u, gezien de urgentie van deze kwestie, deze vragen binnen 72 uur beantwoorden?

[1] http://www.nos.nl , 14 augustus jl.

Defensie
Joël Voordewind