Slob: kabinet mag Joodse gemeenschap niet in de kou laten staan

vrijdag 02 september 2011 13:28

Joodse scholen, culturele instellingen en synagogen hebben veelvuldig te maken hebben met antisemitische uitingen en bedreigingen. De kosten voor een effectieve beveiliging lopen voor de Joodse gemeenschap torenhoog op. Dat terwijl het waarborgen van de veiligheid van haar burgers behoort tot de kerntaken van de overheid. Dit voorjaar steunde een meerderheid van de Tweede Kamer -met uitzondering van VVD en CDA- een motie van de ChristenUnie, die de regering verzocht om in gesprek te gaan Joodse instellingen en gemeenten om tot een oplossing te komen voor de onevenredig hoge beveiligingskosten van deze instellingen.

De ministers Opstelten en Donner lieten afgelopen juli in een brief weten met gemeenten in gesprek te gaan en de Tweede Kamer in het najaar van 2012 (!) te informeren over de uitkomst van deze gesprekken. Fractievoorzitter Arie Slob: ,,Naast dat dit veel te lang duurt, passeert het kabinet daarmee ook de Joodse instellingen om wie het draait. De ChristenUnie had in het voorjaar binnen een week de betrokken partijen om tafel in het kader van een rondetafelgesprek over antisemitisme. Zo moeilijk kan het dus niet zijn.”

De afgelopen weken heeft het Nieuw Israëlitisch Weekblad opnieuw onderzoek gedaan naar de beveiligingskosten voor de Joodse gemeenschap. Die bedragen minimaal 800.000 euro per jaar. Reden genoeg voor de ChristenUnie om een debat aan te vragen met de verantwoordelijke minister om op korte termijn tot een oplossing te komen voor de onevenredig hoge beveiligingskosten van Joodse instellingen.

Arie Slob

Nieuwsarchief > 2011 > september