Fundamenteel debat over strafbaarstellen ontkennen volkerenmoord

20110913-debat-wetsvoorstel-negationismeverbod-2woensdag 14 september 2011 16:57

Gisteravond heeft de Tweedekamer gereageerd op het wetsvoorstel van de ChristenUnie tot strafbaarstelling van het ontkennen van volkerenmoord. Een zeer fundamentele discussie volgens de ChristenUnie.

Een aantal partijen vonden het voorstel niets toevoegen aan de bestaande wetgeving. Binnen die wetgeving lijkt het vervolgen van negationisme al mogelijk. Andere partijen vrezen dat vrijheid van meningsuiting door het wetsvoorstel van de ChristenUnie te veel zou worden ingeperkt.

Kamerlid Joël Voordewind kon zich niet vinden in die kritiek en zal de Kamer na Prinsjesdag in de volgende termijn uitleggen waarom het voorstel wel degelijk noodzakelijk is. Voordewind: 'De holocaust is een unieke wetenschappelijk onomstreden historische gebeurtenis, en de ontkenning neemt met name op Internet alleen maar toe. Het ontkennen of op grove wijze bagatelliseren, goedkeuren of zelfs rechtvaardigen van volkerenmoord is zeer kwetsend voor slachtoffers en nabestaanden. Die moeten wij beschermen.'

Bekijk het debat hier terug

Joël Voordewind

Reacties op 'Fundamenteel debat over strafbaarstellen ontkennen volkerenmoord'