Motie ontwikkelingssamenwerking ChristenUnie aangenomen

Joël Voordewind bij Somalische vluchtelingen aan de grens Somalië en Ethiopië (2)vrijdag 23 september 2011 15:06

Het kabinet snijdt niet verder in de ontwikkelingssamenwerking. Een motie van de ChristenUnie en GroenLinks daarover werd door een meerderheid van de Tweede Kamer gesteund.

Dit betekent dat minimaal 0,7% van het bnp aan ontwikkelingssamenwerking uit wordt gegeven. Voorheen was dit 0,8%. Tweede Kamerlid Joel voordewind zegt blij te zijn met het aannemen van de motie: 'Er is bijna een miljard Euro bezuinigd op de hulp aan de allerarmsten. Bovendien was het nog helemaal niet zeker of het overgebleven budget behouden zou blijven bij eventuele nieuwe bezuinigingen. We zijn nog lang niet uit de financiële problemen. Sterker nog, die worden mogelijk alleen maar groter, bijv. als het toch mis gaat met Griekenland. Voor dit kabinet is de verleiding groot om dan in een nieuwe bezuinigingsronde geld uit de ontwikkelingspot te halen. Met deze motie kunnen we dat voorkomen, en zorgen dat de allerarmsten niet weer de dupe worden. Ook in tijden van bezuiniging hebben we de taak om onze internationale verantwoordelijkheid te nemen.'

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tekst van de motie:

De ChristenUnie verzoekt de regering deze kabinetsperiode vast te houden aan de internationale afspraken en minimaal 0,7% van het bnp uit te geven aan ontwikkelingssamenwerking. Verder verzoekt de ChristenUnie de 0,7%-norm te handhaven in de Europese begroting en andere EU-lidstaten aan te spreken 0,7% van hun eigen bnp uit te geven aan ontwikkelingssamenwerking.

Joël Voordewind
Ontwikkelingssamenwerking