ChristenUnie wil verlaging Balkenende-norm

Cynthia Ortega in Tweede Kamerwoensdag 12 oktober 2011 17:05

De ChristenUnie wil dat het kabinet de salarissen van topfunctionarissen in de publieke en semi-publieke sector verder inperkt. De partij dient daarom met de SP een amendement in om de Balkenende-norm te verlagen.

De Balkenende-norm is 130 procent van een ministersalaris. De ChristenUnie wil echter dat het maximale inkomen in de publieke en semi-publieke sector niet meer bedraagt dan een ministersalaris. Dit noemt de partij de ‘Rutte-norm’.

Cynthia Ortega-Martijn, Tweede Kamerlid van de ChristenUnie, vindt het opmerkelijk dat het kabinet niet verder wil gaan dan de Balkenende-norm. Ortega: “Gezien het economisch klimaat koos zowel het vorige als het huidige kabinet ervoor het ministersalaris nog niet te verhogen. Dit ministersalaris moet ook het uitgangspunt zijn in de publieke en semi-publieke sector. De minister stelt wel dat dit ervoor zal zorgen dat te veel vacatures open zullen blijven staan, maar ik mis een feitelijke onderbouwing van deze uitspraak.”

Ook vraagt het Kamerlid zich af waarom het kabinet deze norm alleen wil laten gelden voor topfunctionarissen, en niet voor ‘normale’ en tijdelijke werknemers. Ortega: “Een aanzienlijke groep medewerkers waarvan het inkomen boven deze norm zit zou de betekenis van dit wetsvoorstel kunnen uithollen.”

Cynthia Ortega

Reacties op 'ChristenUnie wil verlaging Balkenende-norm'