Opinie Volkskrant: Europa financiert indirect het Palestijns terrorisme

vlaggen israel palestinazaterdag 22 oktober 2011 12:39

Met de structurele financiering, door de EU én Nederland, legitimeert Europa een autoriteit die op structurele wijze terrorisme verheerlijkt. Een Palestijnse staat die wordt gebouwd op de fundamenten van haat en terrorisme dient noch het belang van Israël noch die van de Palestijnen zelf. Dat betoogt Tweede Kamerlid Joël Voordewind.

'De les die we hieruit leren is dat we meer soldaten moeten kidnappen. Er zijn nog 70.000 gevangen die we moeten bevrijden', aldus Mahmoud Zahar, topman van Hamas. De vrijlating van 1.027 Palestijnse gevangenen, waaronder zo'n 300 tot levenslang veroordeelde terroristen, wordt in de Palestijnse gebieden gevierd als een overwinning: 'We zijn een stap dichter bij het einde van de bezetting'.

De vrijlating van Shalit symboliseert een duivels dilemma. Hoe groot mag de prijs zijn voor het redden van iemands zoon, dochter, vader of moeder? Hamas strijkt ondertussen met de eer en versterkt hiermee haar positie ten opzichte van de Palestijnse Autoriteit. De vraag die ongetwijfeld door de hoofden van veel Israëli's, inclusief Premier Netanyahu, spookt is hoeveel deze ruil daadwerkelijk uiteindelijk aan mensenlevens zal gaan kosten en of het bijdraagt aan een oplossing van het Palestijns-Israelisch conflict?

Hamas staat, met recht, nog altijd te boek als een terroristische organisatie. Nog bijna dagelijks wordt Zuid-Israël bestookt met raketten vanuit de Gaza. Daarom omarmde de internationale gemeenschap de PLO en later de Palestijnse Autoriteit (PA) als enige gesprekspartner voor vrede in het conflict tussen de Palestijnen en de Israeli's.

Niet geloofwaardig
Maar hoe kan de PA een geloofwaardige gesprekspartner zijn als de president van de PA de leider is van de Fatah, een beweging die volgens zijn Handvest nog altijd streeft naar de vernietiging van de staat Israël. Hoe geloofwaardig is dezelfde PA als geweld verheerlijkt wordt en de families van terroristen in Israëlische gevangenissen worden gefinancierd?

Hoe zwaarder de misdaad, hoe groter de uitkering. Als straten en pleinen in de Westelijke Jordaanoever vernoemd worden door de PA naar zelfmoordterroristen? Als de Palestijnse staat wordt gepresenteerd door de PA als zijnde heel Israël, in plaats van de Gaza en de Westelijke Jordaanoever? Als de staatszender van de Palestijnse Autoriteit, PA-TV, bijna dagelijks reportages uitzendt waarin terroristen verheerlijkt worden? Deze week zal PA-TV overuren draaien om de vrijgelaten (terroristen)zonen en dochters in beeld te brengen.

EU steunt indirect Palestijnse terroristen
Het frappante is echter dat Nederland en de Europese Unie jaarlijks meer dan 400 miljoen euro aan subsidies verstrekken aan de Palestijnse Autoriteit. Volgens minister Rosenthal is er namelijk geen sprake van een 'structurele verheerlijking van geweld' door de Palestijnse Autoriteit. Daarom blijft de Nederlandse geldkraan naar de Palestijnse gebieden gewoon open. Dit terwijl Amerika heeft besloten om de hulp aan de Palestijnen te stoppen. Daarmee financiert Europa indirect het Palestijns terrorisme.

Onjuiste EU-verklaring
De Europese Unie, daarentegen, wilde echter nog verder gaan. Hoewel de concept EU-verklaring enkele weken geleden strandde, wilde de EU de Israëlische blokkade van de Gazastrook veroordelen. Deze veroordeling zou volledig ingaan tegen de conclusies van het VN-onderzoek. Het VN-onderzoek, geleid door jurist en voormalig premier van Nieuw-Zeeland: Sir Geoffrey Palmer, concludeerde namelijk dat de Israëlische blokkade van de Gazastrook een 'wettige veiligheidsmaatregel was om te verhinderen dat wapens overzee de Gazastrook binnen kwamen'.

Door het eenzijdig uitroepen van de Palestijnse staat, zegt de PA zijn steun op ten aanzien van de eerder gesloten Oslo-akkoorden en gooit daarmee de deur dicht voor een gezamenlijke oplossing aan de onderhandelingstafel. Onderhandelingen die de PA overigens toch al maanden blokkeerde door vooraf harde voorwaarden te stellen, terwijl Israël onvoorwaardelijk bereid was terug te keren naar de onderhandelingstafel. Waarom zou Israël zich dan nog houden aan de Slotakkoorden van Oslo en alle bouwwerkzaamheden stoppen in Oost-Jeruzalem, dat Israël terecht als deel van zijn hoofdstad beschouwt ? In dit geval alle lof dan ook voor minister Rosenthal die deze eenzijdige en onjuiste EU-verklaring wist tegen te houden. Terwijl hij ook steun verdient voor de consistente wijze waarop hij Israël eraan helpt herinneren dat er een twee staten oplossing met de Palestijnen moet komen.

Toekomst van vrede
Kortom, de recente ontwikkelingen, Abbas' poging een niet bestaande Palestijnse staat lid van de VN te laten worden, alsook de gevangenenruil, hebben vrede niet dichterbij gebracht. Een sombere vaststelling. De vrede wordt onmogelijk gemaakt zolang één van de partijen een toekomstagenda heeft die de ander uitsluit, -Hamas weigert de staat Israël te erkennen- ,  Hamas 'gewoon' doorgaat met raketbeschietingen op onschuldige burgers? Wat te denken van een vredesperspectief als Palestijnse autoriteiten blijven doorgaan met het verheerlijken van terreur?

Dit blijft hét werkelijke dilemma voor Israël. Alles komt voor dat land en volk in een ander perspectief te staan - tot bouwplannen en gebiedsruil aan toe - als men het idee zou kunnen hebben in onderhandeling te gaan met een partner die men kan vertrouwen en niet van doen zou hebben met een tegenpartij die uiteindelijk Israël als staat niet accepteert.

De landen die, op zijn best uit idealisme het eenzijdig uitroepen van een Palestijnse staat steunen, zijn naïef en blind voor dit dilemma van Israël. Met de structurele financiering, door de EU én Nederland, legitimeert Europa een autoriteit die op structurele wijze terrorisme verheerlijkt. Een dergelijke Palestijnse staat die wordt gebouwd op de fundamenten van haat en terrorisme dient noch het belang van Israël noch die van de Palestijnen zelf.

Terugkeer naar de onderhandelingstafel om tot duurzame vrede te komen  is het enige alternatief, zonder voorwaarden vooraf en gebaseerd op werkelijke erkenning van het bestaansrecht van Israël. Alleen dan is het te rechtvaardigen om Europese steun te verlenen aan de Palestijnen.

Joël Voordewind

Buitenlands beleid