ChristenUnie: Verblijfsvergunning voor gewortelde asielkinderen

Joel Voordewind_Ruben Timman_top2dinsdag 25 oktober 2011 12:04

ChristenUnie en PvdA dienen gezamenlijk een initiatiefwet in die een verblijfsvergunning mogelijk maakt voor gewortelde minderjarige kinderen van asielzoekers wanneer zij langer dan acht jaar in procedure verblijven.

Volgens de wet kunnen minderjarige kinderen een vergunning krijgen als zij langer dan acht jaar in Nederland verblijven, dit mede te wijten is aan de overheid en de asielzoekers zich niet hebben onttrokken aan het zicht van de overheid. Rechten van kinderen krijgen zo een eigen plaats in het vreemdelingenbeleid. De wet gaat nu voor advies naar de Raad van State.

De ChristenUnie en de PvdA werken al langer samen om de rechten van gewortelde kinderen vast te leggen. In 2010 dienden beide partijen daarvoor een motie in, die werd aangenomen, maar minister Leers weigert die uit te voeren. ChristenUnie en PvdA zien de wet als een humanitair vangnet voor kinderen. PvdA-kamerlid Hans Spekman: “Kinderen mogen niet de dupe worden van een falende overheid. Het moet afgelopen zijn met het uitzetten van kinderen die thuis zijn in Nederland.” ChristenUnie-kamerlid Joël Voordewind: “Deze kinderen maken al jaren deel uit van een sociale gemeenschap. De schade die zo’n kind oploopt bij uitzetting, is onacceptabel. Ook voor die gemeenschap trouwens”. Door het stellen van voorwaarden wordt voorkomen dat de wet leidt tot doorprocederen en illegaliteit. “Illegalen komen niet in aanmerking voor de wet”, aldus Spekman. “En de termijn is zo uitzonderlijk lang dat het opstarten van kansloze procedures zinloos is.”

Spekman en Voordewind hebben goede hoop dat de wet een meerderheid kan halen in de Tweede Kamer. Voordewind: “Er is veel draagvlak voor deze wet, dat merk in aan de reacties van mensen. Dit is een redelijk voorstel. We hopen dat zoveel mogelijk partijen dan ook de moed hebben om onze wet te steunen.”

Lees ook het interview met HP/De Tijd: Voordewind (CU): Laat minderjarige asielzoekers niet slachtoffer worden van falende overheid

Get Microsoft Silverlight
Bekijk de video in andere formaten.

Kinderen Initiatiefwet Worteling165,5 kBapplication/msworddownload
Joël Voordewind