Esmé Wiegman zet 10.000 vrijwilligers aan het werk

20080407 Werkbezoek Esmé en haar kalf_webvrijdag 04 november 2011 15:04

De Landelijke Natuurwerkdag krijgt dit jaar een steuntje in de rug van A Rocha en Tear. Ook teams van de EO en ChristenUnie steken de handen uit de mouwen en gaan aan de slag in het natuurbeheer. ChristenUnie Kamerlid Esmé Wiegman trekt morgen ook haar oude kleren aan voor de Landelijke Natuurwerkdag 2011. Samen met directeur Landschapsbeheer Nederland Arno Willems zal ze op zorgboerderij Molenzicht in Zwolle de landelijke dag openen.

Op deze dag zullen 10.000 vrijwilligers het Nederlandse landschap een opknapbeurt geven. Zelf zal Wiegman aan de slag gaan op de zorgboerderij. Wiegman: ,,Mooi dat zoveel Nederlanders zich gaan inzetten voor het beheer, bescherming en behoud van de natuur. Daardoor krijgen mensen oog voor de gebruiksmogelijkheden van de natuur.”

Wiegman is naast woordvoerder Landbouw en Natuur ook woordvoerder Volksgezondheid. Op de zorgboerderij merken ze veel van de komende bezuinigingen op de zorg. Wiegman: ,,De bezuinigingen op het gebied van pgb komen hard aan bij zorgboeren. Terwijl deze sector zich juist aan het professionaliseren is en een kwaliteitssysteem aan het opzetten is. Ik ga daarom in de Kamer voorstellen doen die de positie van zorgboeren versterken.”

Onder het motto ‘Leef je uit!’ kan iedereen van jong tot oud meehelpen om bomen te knotten, bomen te snoeien en poelen schoon te maken. Wiegman: ,,Boeren leveren een belangrijke bijdrage aan het landschap en dus de natuur. Het landschap wordt gevormd door boeren en natuur, die kun je niet los van elkaar zien. Met elkaar moeten we zorgvuldig omgaan met het landschap en het verantwoord gebruiken.”

Met de campagne Hoop voor de Schepping motiveren A Rocha en Tear kerken en christenen om zich in te zetten voor natuurbehoud en mee te doen aan de Landelijke Natuurwerkdag. Ook enkele christelijke organisaties - naast A Rocha en Tear ook EO en ChristenUnie - zetten zich op deze dag in voor de zorg voor landschap en natuur. Zes lokale groepen van A Rocha organiseren natuurwerkzaamheden in het kader van de Landelijke Natuurwerkdag.

,,Iedere christen doet er goed aan een keer mee te doen aan een natuurwerkdag’’, zegt Embert Messelink van A Rocha. ,,De zorg voor Gods schepping is aan mensenhanden toevertrouwd. Praktisch natuurbeheerwerk is een prima manier om dat aan den lijve te ervaren, en te overdenken hoe je in je eigen leven zorgzaam met de schepping kunt omgaan.''

In het kader van de campagne Hoop voor de Schepping wordt op zondag 6 november wereldwijd gebeden voor schepping en klimaat. A Rocha en Tear geven met deze campagne een impuls aan de bezinning op een zorgzame levensstijl, die de aarde en al haar bewoners recht doet.

Esmé Wiegman

Nieuwsarchief > 2011 > november