Slob: nadenken over betekenis van burgerlijk huwelijk

ARIESLOB-2OKT2010-ACTIEDAGSPOORBOOG-INGESPREK2zaterdag 19 november 2011 15:08

Het is voor de ChristenUnie onverteerbaar dat een meerderheid van de Tweede Kamer gewetensbezwaarde trouwambtenaren wil ontslaan en weren uit de publieke dienst. Fractievoorzitter Arie Slob: ,,We zijn met elkaar iets aan het kwijtraken. De ruimte voor verschil komt steeds verder onder druk te staan. Terwijl in de praktijk er geen huwelijk is wat niet gesloten kan worden omdat er geen ambtenaar zou zijn. Hoe tolerant zijn we nog?” De ChristenUnie blijft zich inzetten om de bestaande situatie te continueren.

Wanneer deze ruimte trouwambtenaren daadwerkelijk wordt ontnomen en zij verplicht worden ieder huwelijk te sluiten ontstaat volgens Slob een nieuwe situatie: ,,Voor bruidsparen met bijvoorbeeld een christelijke achtergrond zal het accent nog sterker op het kerkelijke inzegening komen te liggen. Dat dwingt ons na te denken over de betekenis van het burgerlijk huwelijk wanneer levensbeschouwing geen rol mag spelen.” Slob wil met andere politieke partijen en levensbeschouwelijke organisaties nadenken over de betekenis die het burgerlijk huwelijk dan nog krijgt. De ChristenUnie heeft een discussienotitie opgesteld waarin verschillende mogelijkheden worden geschetst.

Een mogelijkheid waar de ChristenUnie over na wil denken is het burgerlijk huwelijk als administratieve handeling aan te merken met een ceremonieel vervolg naar keuze. Slob: ,,De mogelijkheid van het trouwen in het gemeentehuis blijft daarmee staan voor wie dat wilt, voor anderen zal het accent komen te liggen op de dienst in de kerk. De keus ligt bij het bruidspaar.”

De ChristenUnie zal een rondetafelgesprek beleggen met alle relevante organisaties en andere politieke partijen.

In de bijlage de discussienota.

TitelBestandsgrootteMIME-type
De publieke borging van huwelijk en partnerschap, november 201158,5 kBapplication/msworddownload
Arie Slob

Nieuwsarchief > 2011 > november