Eerste Kamer Weekoverzicht 50

2010_AP_Roel_Kuiper_610 voor site 1woensdag 14 december 2011 11:44

Week in week uit wordt er op dinsdag vergaderd door de Eerste Kamer. ChristenUnie-senatoren Peter Ester en Roel Kuiper spreken over talloze wetsvoorstellen. Iedere week laat de Senaatsfractie op deze site weten wat ze heeft gedaan:

Rituele Slacht

Deze week stond een belangrijk wetsvoorstel op de agenda: de initiatiefwet van de Partij voor de Dieren die de Rituele Slacht verbiedt. Namens de ChristenUnie deed senator Peter Ester mee aan het debat. Lees hier zijn bijdrage. De ChristenUnie is erg kritisch, omdat de godsdienstvrijheid op het spel staat. Roel Kuiper en Peter Ester schreven er dinsdag een opinieartikel over. De Eerste Kamer zal de wet hoogstwaarschijnlijk niet aannemen, zo bleek gisteren. Volgende week gaat de behandeling waarschijnlijk verder.

Belastingplan

Daarnaast werd gedebatteerd over een groot pakket fiscale maatregelen en het Belastingplan 2012. Lees hier de bijdrage van Peter Ester. Hij riep het kabinet op om meer werk te maken van verduurzaming.

Stemmingen: dubbele heffingskorting, huurtoeslag en terugkeerrichtlijn

In de Eerste Kamer werd ook gestemd over de wetsvoorstellen die vorige week zijn besproken. De ChristenUnie stemde tegen alledrie de wetsvoorstellen. Hier kun je lezen waarom. Senator Roel Kuiper diende vorige week met collega's een motie in over het tegengaan van strafrechtelijke sancties van illegaal verblijf. De ChristenUnie vindt strafbaarstelling van illegaliteit geen oplossing.

Eerste Kamer
Peter Ester