Eerste Kamer Weekoverzicht 51

woensdag 21 december 2011 11:03

Iedere week wordt er op dinsdag vergaderd door de Eerste Kamer. ChristenUnie-senatoren Peter Ester en Roel Kuiper spreken over talloze wetsvoorstellen. Wekelijks laat de Senaatsfractie op deze site weten wat ze heeft gedaan:

Veteranenwet
De Eerste Kamer besprak deze week onder andere de Veteranenwet. De wet is een initiatief van alle fracties uit de Tweede Kamer. Ook ChristenUnie-Tweede Kamerlid Joel Voordewind was betrokken bij het schrijven van de wet. ChristenUnie Senator Roel Kuiper is blij met het resultaat. Lees hier zijn bijdrage aan het debat. De Eerste Kamer nam het wetsvoorstel zonder stemming aan.

Jongeren in de bijstand
Senator Peter Ester debatteerde mee over een wetsvoorstel dat de bijstand wijzigt: de wet werk en bijstand. Hij hekelde de visieloze wijze waarop het kabinet op de bijstand bezuinigt. Lees hier zijn bijdrage. Ester staat in het bijzonder stil bij de positie van jongeren met een beperking. De ChristenUnie heeft tegen het wetsvoorstel gestemd.

Overige stemmingen
Er werd onder andere gestemd over het Belastingplan 2012 en enkele andere fiscale maatregelen. De ChristenUnie heeft die voorstellen gesteund, ondanks kritiek op onderdelen van de plannen.

Debat over rituele slacht
Het debat over rituele slacht gaat pas verder op 17 januari, na het kerstreces.
Eerste Kamer
Peter Ester