ChristenUnie: nieuwe zorgplan nog erg onduidelijk

Arie-slob-banner-3-944x390vrijdag 06 februari 2015 15:12

De ChristenUnie vindt de nieuwe zorgplannen van minister Schippers op tal van punten nog erg onduidelijk. Hoewel fractieleider Arie Slob snapt dat Schippers met een nieuw plan komt, vindt hij de gekozen Amvb-route onbevredigend en onduidelijk. Slob: ,,De plannen zijn nog vers en vergen bestudering. Wij vinden het belangrijk dat mensen die veel gebruik maken van de zorg, chronisch zieken en gehandicapten, niet de dupe worden van de maatregelen. Ook willen wij meer onderhandelingsruimte voor zorgaanbieders ten opzichte van verzekeraars. Er moet ruimte blijven voor kleine zorgaanbieders en voor identiteitsgebonden zorg."

,,In de brief van de minister staan veel veronderstellingen waarvan wij ons afvragen of deze in de praktijk ook zullen werken. Neem de voorgestelde beloning van verzekeraars die een chronisch zieke verzekert, ik vraag me zeer af of en hoe dat in de praktijk gaat werken.   We willen allemaal meer kwaliteit en beheersing van de kosten, maar de  ChristenUnie wil daarin zoeken naar een zorgvuldig evenwicht in de verhouding tussen de zorgvrager, de aanbieder en de verzekeraar. Daarin moet recht gedaan worden aan de motie-Kuiper die aangenomen is in de Eerste Kamer om de verzekerde een sterkere positie te geven. Dit wordt wat mij betreft zeker geen hamerstuk, dit vraagt om een uitgebreide behandeling.”

Arie Slob

Nieuwsarchief > 2015 > februari