ChristenUnie: Teleurstellende uitkomst gasdebat voor Groningers

carla-dik-banner-1-944x390vrijdag 13 februari 2015 13:03

De ChristenUnie is teleurgesteld in de uitkomst van het debat over gaswinning in Groningen. Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber: "Groningers wilden duidelijkheid en hebben dat niet gekregen." De coalitie heeft tegen de moties van de oppositie gestemd om het winningsplafond voor 2015 nu al vast te leggen. "De PvdA laat Groningen opnieuw in onzekerheid. Een winningsplafond van 30 miljard kuub is echt nodig om de veiligheid van de Groningers te dienen.”

De komende jaren kan het plafond, volgens de ChristenUnie, nog verder omlaag. Dat staat in een 7-puntenplan dat Dik-Faber tijdens het debat presenteerde. 'We moeten onze afhankelijkheid van gas afbouwen. Dat kan bijvoorbeeld door energiebesparing en duurzame alternatieven, zoals restwarmte en warmtepompen.' Lees het volledige 7-puntenplan 'Groningen Veilig' hier.

Fractievoorzitter Stieneke van der Graaf van de ChristenUnie in de provincie Groningen: “Het Kamerdebat was belangrijk voor Groningen, er hing veel van af. De regeringspartijen hebben niet gekozen voor de veiligheid van de mensen. Het kabinetsbesluit is overeind gebleven. Na 1 juli kan alsnog besloten worden 39,4 miljard kuub te winnen. Daarmee blijft de onzekerheid voortbestaan.”

Wel steun voor bescherming erfgoed en monumenten

Een motie van de ChristenUnie over het beschermen van het Gronings erfgoed, zoals monumentale herenboerderijen en kerken, werd wel aangenomen. De motie verzoekt de NAM alle schade te vergoeden en preventieve versterkingen te betalen. Daarbij moet nadrukkelijk ook de monumentale waarde vergoed worden. Een speciaal team bij de nationaal coördinator wordt verantwoordelijk voor de bescherming van monumenten.

Dik-Faber: "Groningen heeft een rijkdom aan monumentaal erfgoed. Ik ga de uitvoering van de motie goed volgen. De Monumentenwet geldt ook in Groningen, dus de NAM moet schades zien te voorkomen en alle kosten van het herstel betalen."

Carla Dik

Nieuwsarchief > 2015 > februari