synagogewoensdag 04 maart 2015 15:18

De ChristenUnie wil dat er meer steun en inzet komt om het toenemende antisemitisme en radicalisering in het onderwijs tegen te gaan. De partij organiseert woensdag 4 maart hierover een rondetafel met docenten, onderwijsorganisaties, een overlevende van de Holocaust en de Anne Frank Stichting waar namens de ChristenUnie fractievoorzitter Arie Slob en Gert-Jan Segers aanwezig zijn. Diverse Kamerleden van andere partijen hebben aangegeven aanwezig te zijn.

Fractieleider Arie Slob: ,,Ik maak me zorgen over de signalen die wij krijgen dat er docenten zijn die zich niet vrij voelen om in de klas over de Holocaust te spreken uit angst voor felle reacties van leerlingen. Dat mogen we ook niet accepteren, hiermee werken we het klimaat van toenemend antisemitisme in de hand. De Holocaust is een zwarte bladzijde uit onze nationale geschiedenis. Dat mag nooit verzwegen worden. Wij willen met het onderwijs in gesprek gaan welke signalen van radicalisering zij krijgen, welke rol scholen daarin kunnen spelen om dit tegen te gaan en wat zij van de overheid verwachten.” De ChristenUnie neemt de aanbevelingen uit het gesprek mee naar het debat in de Tweede Kamer.

Reacties op 'ChristenUnie organiseert rondetafelgesprek ‘Bestrijding antisemitisme en radicalisering in het onderwijs’'

Bahgat-Kooistra, J (Joukje) [908897]
Geplaatst op: 08-03-2015 11:22
Beste ChristenUnie,
Volgens mij vergeten jullie een groep uit te nodigen!
Het valt mij op dat ook de ChristenUnie een vergaand wij/zij standpunt heeft ingenomen.
De dagelijkse praktijk is dat moslim kinderen of die er op lijken, overal worden buitengesloten.
In het onderwijs, vooral in MBO als uitschot worden behandeld. De ultieme vorm van racisme, de kinderen buitensluiten, geen stageplekken, dus geen diploma, dus blijf maar uitschot.
In het uitgaansleven systematisch niet welkom zijn. Dagelijks in de media horen dat jij en jouw "soortgenoten" niet deugen.
Door politie en justitie bij voorbaat verdacht/dader zijn en dit zie je in de hele samenleving doortrekken. In politie cellen vermoordde kinderen, afgeschoten worden op een station, en ga zo maar door. Hoeveel zijn dat ondertussen? Hebben jullie daar wel eens onderzoek naar gedaan? De kinderen worden niet gehoord en kunnen al helemaal niet zeggen wat ze denken als ze op school zitten.
Nu gaan jullie weer met een clubje bij elkaar zitten en de personen waar het om gaat, waar jullie pijlen zich op richten, hoeven blijkbaar niet bij het geheel betrokken te worden.
Dit is de allerergste vorm van racisme die bestaat: uitsluiting.
Jullie mening staat vast: zij deugen niet en we zullen hen eens de waarheid inpeperen.
Er heerst in Nederland een aangewakkerde anti islamitische stemming waar jullie als politieke partij enthousiast aan meewerken. [uiterlijk is in veel gevallen trouwens voldoende: Noord-Afrikaans uiterlijk]. Jullie willen kinderen[van een bepaald soort] blijkbaar leren dat 70 jaar geleden mensen werden buitengesloten en vermoord, en dat dat nooit meer mag gebeuren.
Ik denk dat "die" kinderen dat heel goed begrijpen, maar dat ze niet begrijpen waarom dat niet op hen van toepassing is.

Nieuwsarchief > 2015 > maart