EP-onderzoek Grexit van tafel geveegd

European_Parliament_Strasbourg_Hemicycle_-_Diliffvrijdag 13 maart 2015 11:28

Europarlementariƫr Peter van Dalen (ChristenUnie-SGP) heeft in een brief aan EP-voorzitter Schulz gevraagd waarom hij persoonlijk een EP-onderzoek naar Griekse uittreding uit de eurozone, een zogeheten Grexit, heeft stopgezet.

Deze week lekte uit dat ambtenaren van het Europees Parlement, na de verkiezingswinst van de Griekse premier Tsipras, een onderzoek wilden doen naar de gevolgen van een eventuele Grexit. Vervolgens heeft EP-voorzitter Schulz een persoonlijk veto over het onderzoek uitgesproken. Uit de brief blijkt dat Van Dalen dit onbegrijpelijk vindt: ,,Het is steeds waarschijnlijker dat een Grexit aanstaande is. Het is zinvol en verstandig voor een instelling als het EP te anticiperen op dit soort ontwikkelingen en te onderzoeken wat de gevolgen van een dergelijke ontwikkeling zijn."

Volgens Van Dalen is een gecontroleerde Grexit een verstandige stap in de huidige eurocrisis. ,,De huidige politiek van schulden met leningen opvullen, en zo doormodderen, lost de problemen niet op. Daarnaast krijgen de Grieken weer enige hoop op echt herstel wanneer hun schulden worden kwijtgescholden en zij hun eigen munt weer invoeren. Ook is een Grexit goed voor de eurozone en de EU als geheel. Het zwaard van Damokles van een faillissement van Griekenland en een ongecontroleerde Grexit, wat veel politieke en financiële spanningen met zich mee zal brengen, verdwijnt. Daardoor kan na jarenlange onrust, de rust weer terugkeren in de eurozone en de EU als geheel."

Graafland adviseert Grexit

De Europarlementariër voelt zich in zijn standpunt gesteund door het wetenschappelijk onderzoek "De Euro gewogen" dat eind 2012 door professor Johan Graafland werd uitgevoerd. ,,In dat onderzoek komt ook professor Graafland, op basis van de theorie van de optimale muntunie, tot de conclusie dat een gecontroleerde Grexit een goede stap naar de uitgang van de eurocrisis is. Daarom is het een uitstekend idee om het EP-onderzoek te laten doen naar de gevolgen van zo´n stap. Ik hoop van voorzitter Schulz te horen waarom hij dat heeft geblokkeerd", aldus Van Dalen.

Hieronder de tekst van de brief aan EP-voorzitter Schulz:

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Peter van Dalen

Aan:    de voorzitter van het Europees Parlement

Martin Schulz, MEP

Straatsburg, 12 maart 2015

Betreft: Onderzoek Europees Parlement naar Grexit

Geachte voorzitter, heer Schulz,

Vanuit de pers vernam ik dat u een interne studie van het Europees Parlement naar de gevolgen van een Grexit hebt tegengehouden[1]. Indien u dit zou hebben tegengehouden vind ik dat opmerkelijk. Het is immers steeds waarschijnlijker dat een Grexit aanstaande is, al dan niet gecontroleerd. Het lijkt mij daarom uiterst zinvol en verstandig, een studie te doen naar de gevolgen van een Grexit, ten minste voor ons EP. In de politiek is het belangrijk te anticiperen op mogelijke ontwikkelingen. Dat geldt evenzeer voor het bestuur en beheer van grote internationale instellingen zoals ons Parlement.

Daarom verzoek ik uw antwoord op mijn volgende vragen:

1. Is het juist dat u een ambtelijk (voor-)onderzoek van het Europees Parlement naar een Grexit hebt tegengehouden? Zo ja, waarom?

2. Als u zo´n onderzoek niet hebt geblokkeerd, wanneer kunnen wij de resultaten van het (voor-)onderzoek verwachten en hoe worden die vervolgens in ons Parlement behandeld?

3. Indien er momenteel helemaal geen sprake is van zo´n (voor-)onderzoek, wilt u zo´n analyse dan alsnog snel laten uitvoeren? Mocht u onverhoopt afzien van mijn voorstel, dan verneem ik graag waarom.

Overigens bepleit ik al sinds 2011 een Grexit, in combinatie met een gedeeltelijke schuldafschrijving voor de Grieken. De huidige politiek van schulden met leningen opvullen is geheel gedoemd te mislukken. Daarnaast is, bij invoering van een eigen munt in combinatie met schuldkwijtschelding, er juist voor de Grieken weer enige echte hoop op herstel. Die hoop is bij het huidige politieke beleid uitgesloten. Ook zou een Grexit voor de partners in de eurozone goed zijn: het zwaard van Damokles van, vooral een ongecontroleerde Grexit verdwijnt dan en brengt weer rust in de eurozone. Het effect van een kettingreactie met omvallende andere landen in de eurozone, in 2010 denkbaar, sluit ik nu uit.

Ik zie uit naar uw reactie!

Vriendelijke groeten,

Peter van Dalen

Lid van het Europees Parlement (ChristenUnie-SGP)

Eurofractie