ChristenUnie: Turkije moet Armeense genocide erkennen

voordewind-banner-2-944x390donderdag 09 april 2015 16:54

Vandaag heeft de vrijwel de gehele Tweede Kamer een motie van ChristenUnie-Kamerlid Joel Voordewind c.s. over de Armeense genocide aangenomen. Alleen de PVV en de leden Kuzu/ Öztürk stemden tegen. In deze motie wordt de regering onverkort opgedragen Turkije aan te sporen om de genocide te erkennen. Daarnaast moet Turkije concrete stappen zetten in de richting van Armenië om tot verzoening te komen.

Al in 2004 werd in een motie van Andre Rouvoet c.s. de Armeense genocide erkend. Voordewind: “De afgelopen 10 jaar is er echter discussie ontstaan over de vraag of de Nederlandse regering achter de erkenning van de Armeense genocide kon staan. Dit kwam met name doordat zij alleen over ‘de kwestie van de Armeense genocide’ wilde spreken en zelfs het had over de herdenking van de kwestie van de Armeense genocide. Dat alles betreurt de ChristenUnie-fractie ten zeerste. Met deze motie wordt nu helder aangegeven dat er in 1915 daadwerkelijk een Armeense genocide heeft plaatsgevonden en dat Turkije die genocide simpelweg moet erkennen. Dat is de enige manier waarop 100 jaar na dato verzoening kan plaatsvinden tussen beide volken”.

Joël Voordewind

Reacties op 'ChristenUnie: Turkije moet Armeense genocide erkennen'

alicezeta56, alicezeta56 (alicezeta56) [919502]
Geplaatst op: 01-07-2015 09:30