"Na opstappen NS-topman is nu staatssecretaris aan zet"

1014426 - nieuw stoptreinmaterieel 4delig en 6delig treinstelvrijdag 05 juni 2015 17:46

Carla Dik-Faber (ChristenUnie) vindt het opstappen van NS-topman Huges onvermijdelijk. “Het schokt me dat een topman van zo’n grote staatsonderneming deze misstap heeft begaan.” Volgens het Kamerlid kan staatssecretaris Mansveld niet langer wegkijken en moet ze in actie komen.

Dik-Faber: “Staatssecretaris Mansveld heeft bij kritische vragen uit de Tweede Kamer steeds gesuggereerd dat er sprake was van een gelijk speelveld voor alle partijen die mee wilden dingen naar het regionaal vervoer in Limburg. Via de provincie was voor iedereen dezelfde informatie beschikbaar en voor de staatssecretaris was daarin geen rol, stelde zij. Nu blijkt dat het speelveld nooit gelijk is geweest en dat Veolia wel degelijk op achterstand stond omdat NS-dochter Abellio over meer informatie beschikte. Het is aan de staatssecretaris om ervoor te zorgen dat NS-concurrenten op het spoor en indirect ook reizigers niet te lijden hebben onder de monopoliepositie die NS heeft als eigenaar van treinen en stations.”

Uit het rapport dat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) deze week uitbracht, blijkt dat er onduidelijkheden zijn over de positie van NS. Volgens Dik-Faber zijn we er daarom nog niet met het aftreden van Huges. Ze wil van de staatssecretaris weten hoe dit in de toekomst wordt voorkomen.

De ChristenUnie betreurt het dat er weer onrust is ontstaan rond NS. Dik-Faber: “Met de komst van Huges zijn positieve veranderingen in gang gezet. Hij zette de reiziger centraal zoals het plan om eindelijk het één keer in- en uitchecken per reis te regelen bij een overstap tussen verschillende vervoerders.  Wij hebben hier al jaren geleden om gevraagd. Dat soort samenwerking tussen vervoerders is meer nodig en ik hoop dat deze koerswijziging doorzet nu hij vertrokken is.”

Carla Dik
Verkeer & Vervoer