ChristenUnie kiest in tegenbegroting voor waardevol leven

2014-10-11_CU-RDV_6009woensdag 16 september 2015 09:53

De ChristenUnie kiest in haar tegenbegroting voor 2016 voor ‘waardevol leven’. In de tegenbegroting, het alternatief van de ChristenUnie voor de begroting van het kabinet, investeert de partij extra in gezinnen met kinderen, mantelzorgers, chronisch zieken en gehandicapten en de opvang van vluchtelingen. Volgens de ChristenUnie zijn dit de vergeten groepen waar het kabinet weinig tot niets voor doet. De ChristenUnie wil bovendien de Groningse gaskraan verder dicht en meer aandacht voor duurzaamheid. Daarnaast plust de ChristenUnie het veiligheidsbudget voor defensie, politie en het OM verder op. Daarmee onderstreept de partij wat ze belangrijk vindt.

De ChristenUnie wil dat uit de begroting voor 2016 blijkt dat we als land oog hebben voor de noden van deze tijd en laat dat zien in haar eigen tegenbegroting. Volgens de ChristenUnie is lastenverlichting belangrijk om werk meer kans te geven en de koopkracht te herstellen, maar vraagt regeren in deze tijd om meer dan dat. Fractievoorzitter Arie Slob: ,,De begroting van dit kabinet oogt op het eerste oog heel feestelijk. Iedereen lijkt erop vooruit te gaan, maar het kabinet vergeet grote groepen mensen. En het kabinet kijkt niet verder vooruit. In onze tegenbegroting corrigeren die scheve onderdelen in het kabinetsbeleid.”

Mensen die zorg nodig hebben zijn waardevol. Daarom is er bij de vormgeving van de lastenverlichtingen meer aandacht aan gezinnen, mantelzorgers, chronisch zieken en gehandicapten. Daarom trekken we ook meer geld uit om knelpunten van de zorghervormingen aan te pakken en komt er meer geld voor zorg dichtbij huis. Het leven van vluchtelingen is waardevol. Daarom wordt in een wereld met zestig miljoen vluchtelingen, meer geld uitgetrokken voor vluchtelingenhulp. De schepping is waardevol. Daarom wil de ChristenUnie in de huidige klimaatcrisis een extra impuls in schone energie en bescherming van het milieu.

Slob: ,,Er zijn tijden waarin wat het zwaarst is, ook het zwaarst moet wegen. We moeten vandaag opkomen voor de schepping en de wereld van morgen. We willen nu die extra aandacht voor wie zorg nodig heeft. We kunnen niet stil zitten terwijl vluchtelingen hulp nodig hebben. Het leven van onze kinderen, zorgbehoevenden en vluchtelingen is te waardevol om onze ogen voor hen te sluiten.”

Lastenverlichting en extra investeringen

Het kabinet heeft op Prinsjesdag 2015 als belangrijkste boodschap een lastenverlichting van vijf miljard euro. Die lastenverlichting is ook volgens de ChristenUnie op zijn plaats, alleen is de focus op werkenden hierbij te eenzijdig. Slob: “De koopkracht van veel mensen is de laatste jaren teruggelopen en reparatie daarvan is nodig. Het aantal werkzoekenden is nog veel te hoog. Door de lastenverlichting komen er meer banen bij. En wij willen dat ook ouderen, chronisch zieken en gehandicapten die lastenverlichting echt gaan merken.”

Maar volgens de ChristenUnie is er in de gebroken wereld van vandaag meer nodig. Ook Nederland moet verantwoordelijkheid nemen nu door oorlogen miljoenen mensen op de vlucht slaan. Ook Nederland moet verantwoordelijkheid nemen om te zorgen voor het milieu, wat nog eens bekrachtigd is door de uitspraak in de Urgenda-zaak. En Nederland moet verantwoordelijkheid nemen nu winning van het Groningse gas onaanvaardbare risico’s met zich meebrengt.

Lees hier alles over de tegenbegroting van de ChristenUnie...

Arie Slob

Reacties op 'ChristenUnie kiest in tegenbegroting voor waardevol leven'

Nieuwsarchief > 2015 > september