ChristenUnie Open Dag in teken van inclusieve samenleving

topbanner_opendag2015-944x390woensdag 28 oktober 2015 13:35

Waar de Open Dag van de ChristenUnie in de Tweede Kamer ieder jaar sowieso al een bijzonder hoogtepunt is, maken de bezoekers van de Open Dag in 2015 deze editie extra speciaal. Onder meer bewoners en begeleiders van stichting Sprank bezoeken de Open Dag. De bewoners van stichting Sprank hebben een verstandelijke handicap. Samen met Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber maken zij tijdens de Open Dag een statement over de inclusieve samenleving: ieder leven is waardevol, ieder mens mag er zijn.

In totaal verwacht de ChristenUnie zo’n 500 bezoekers, waaronder gezinnen, studenten, groepen mensen uit kerken en tal van andere geïnteresseerden.

Stichting Sprank komt met ruim 40 mensen naar Den Haag voor de Open Dag. Dik-Faber: “In de Tweede Kamer hoor je vaak het begrip ‘inclusieve samenleving’. Tegelijkertijd treuzelt Nederland met de ratificatie van het VN-gehandicaptenverdrag en zie je een tendens naar meer screening van ongeboren leven. Hoe inclusief is onze samenleving echt? Over de NIP-test voor het screenen op het Down-syndroom maak ik mij veel zorgen. Tegenover het zogenaamde ‘ideaal’ van een Down-vrije samenleving wil ik samen met de bewoners van Sprank een andere ideaal plaatsen: een samenleving waar zij volwaardig mee kunnen doen, is een sprankelende samenleving!”

Onderdelen van de Open Dag zijn dit jaar net iets anders vormgegeven, zodat ze interessant en uitdagend zijn voor alle verschillende bezoekers.

Programma

Ook de andere ChristenUnie-Kamerleden komen in actie tijdens de Open Dag. Arie Slob organiseert samen met de ChristenUnie-Jongeren van PerspectieF de ‘debattle’: een spoedcursus debatteren met afsluitend een debat in de plenaire zaal van de Tweede Kamer.

Met Carola Schouten maken de Open Dag-bezoekers een eigen ‘waardevolle begroting’, waarin zij zelf aan de knoppen draaien van bezuinigingen en investeringen.

Joël Voordewind gaat samen met Jurrien ten Brinke (Gastgezin voor een vluchteling) en Tineke Ceelen (Stichting Vluchteling) het gesprek aan over wat mensen zelf voor vluchtelingen kunnen doen.

Ook Gert-Jan Segers krijgt bijzonder bezoek voor zijn deelsessie over mensenhandel en prostitutie. Samen met Denise, die gedwongen in de prostitutie werkte, laat hij zien hoe de ChristenUnie met andere organisaties strijdt tegen mensenhandel.

De muzikale omlijsting van de Open Dag wordt verzorgd door onder meer Marcel en Lydia Zimmer.

Reacties op 'ChristenUnie Open Dag in teken van inclusieve samenleving'

Nieuwsarchief > 2015 > oktober