Kamer neemt SGP/CU -motie aan tegen bezuinigingen op palliatieve zorg thuis

carla-dik-banner-1-944x390dinsdag 10 november 2015 20:55

Tijdens de begrotingsbehandeling van VWS hebben de SGP en de ChristenUnie zich hard gemaakt voor palliatieve zorg thuis. Door de maximale inzet van vrijwilligers zit er geen rek op het budget voor palliatieve zorg thuis. Doordat een meerderheid zich voor de motie heeft uitgesproken dient de minister in overleg met zorgverzekeraars te treden.

Kees van der Staaij (SGP): „Het is mooi om te zien dat een Kamermeerderheid ons voorstel steunt om de palliatieve zorg thuis zoveel mogelijk te ontzien bij de bezuinigingen op de wijkverpleging. Daar is alle reden toe, want binnen de palliatieve zorg wordt – in tegenstelling tot de ‘gewone’ wijkverpleging - meestal al maximaal gebruik gemaakt van vrijwilligers en mantelzorgers.”

Carla Dik-Faber: “Deze zorg is cruciaal in iemands laatste levensfase. Ik ben blij dat we met deze aangenomen Kamermotie veel onzekerheid hebben weggenomen. De palliatieve zorg thuis heeft zich de laatste jaren enorm ontwikkeld.. Dit moet ook in de toekomst worden geborgd.”

Carla Dik
Volksgezondheid
Zorg, Welzijn & Sport

Reacties op 'Kamer neemt SGP/CU -motie aan tegen bezuinigingen op palliatieve zorg thuis'