‘Zet de vrachtwagenchauffeur centraal!’

Beeldmerk 13-11-2015vrijdag 13 november 2015 20:37

Vrijdag 13 november organiseerden de Europarlementariërs Dennis de Jong (SP) Peter van Dalen (ChristenUnie – SGP) een bijeenkomst voor chauffeurs onder de titel ‘Chauffeur centraal.’

Tijdens deze bijeenkomst riep Van Dalen de Europese Commissie en Nederland als aankomend EU-voorzitter op om te komen met een Road Package: een integraal pakket maatregelen om de problemen te bestrijden. Van Dalen: ‘Er is aandacht voor de lucht, voor de zee, voor het spoor, maar ik zet vandaag de chauffeur centraal!’

Tijdens de bijeenkomst vandaag gingen de Europarlementariërs in gesprek met chauffeurs over actuele transportproblematiek in de EU. Van Dalen: ‘Er zijn nogal wat problemen in de Europese transportwereld. Denk aan sociale problematiek, of denk aan Calais.’Voor dat laatste thema vroeg Van Dalen, in het Europees Parlement lid van de Commissie Transport, in het bijzonder de aandacht. Van Dalen: ´Chauffeurs ondervinden grote problemen van het feit dat Europa niet tot oplossing van het vluchtelingenvraagstuk komt. De schrijnende situatie in bijvoorbeeld Calais blijft maar bestaan, daar maak ik me oprecht boos over.´

Van Dalen sprak hier vandaag over met de chauffeurs en met aanwezige vertegenwoordigers van Transport en Logistiek Nederland (TLN) en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILenT). Daarbij vroeg Van Dalen opnieuw aandacht voor de noodzaak tot beveiligde parkeerplaatsen voor chauffeurs op gevaarlijke routes zoals naar Calais. Ook wil Van Dalen dat Europa er in dit verband voor zorgt dat er soepel wordt omgegaan met de rij- en rusttijdenwetgeving om chauffeurs niet op onveilige plaatsen te hoeven laten stoppen.

Deze en andere thema’s maken het volgens de Europarlementariër voor de ChristenUnie-SGP nodig dat er een integrale Europese aanpak komt voor het wegvervoer. Hij deed dan ook een oproep aan Eurocommissaris Bulc en minister Schulz als aankomend transport-voorzitter van de Europese Raad om hiermee te komen. Van Dalen: ´In dit Road Package moet ten minste aandacht zijn voor sociale problematiek, voor herziening van de rij- en rusttijdenwet en vooral ook voor Calais.’

Eurofractie
Europese Verkiezingen
Transport