Instappen treindonderdag 17 december 2015 15:07

ChristenUnie-Kamerlid Eppo Bruins wil dat alles uit de kast wordt gehaald om de spoorverbinding tussen Groningen en Duitsland snel te herstellen. Vanwege een kapotgevaren spoorbrug is deze verbinding nu buiten werking. Kamerlid Bruins verwijst in zijn schriftelijke vragen aan staatssecretaris Dijksma onder meer naar het voorstel van de Groningse Statenfractie van de ChristenUnie om een tijdelijke noodbrug te onderzoeken.

Eppo Bruins: “Kan dat niet, dan vind ik dat de geplande maatregelen om de snelheid tussen Groningen en Nieuweschans te verhogen naar 140 km/uur moeten worden vervroegd. Daar hoef je niet mee te wachten tot 2020, helemaal nu deze situatie zo urgent is geworden. Als de treinen op het hele traject sneller gaan rijden dan kan de vertraging die reizigers hebben doordat ze in Duitsland een stuk met de bus moeten worden gecompenseerd. Bovendien profiteren alle reizigers in Oost-Groningen hiervan. Reizigers uit Winschoten, Veendam en Zuidbroek zijn dan ook sneller in Groningen”.

Naast het pleidooi voor een oplossing, stelt kersvers Kamerlid Bruins – hij nam onlangs de zetel van Arie Slob over – waarom de treinen momenteel keren in Nieuweschans. De kapotgevaren spoorbrug ligt immers pas na station Weener. “De trein staat nu bijna 40 minuten stil in Nieuweschans. In 10 minuten ben je in Weener. De trein kan dus makkelijk in deze wachttijd op en neer naar Weener. Laat die trein zo snel mogelijk weer de grens overgaan!”

Eppo Bruins
Verkeer & Vervoer

Reacties op 'ChristenUnie vraagt in Tweede Kamer om ‘alles uit de kast te halen’ voor herstel spoorverbinding Groningen - Duitsland'

Nieuwsarchief > 2015 > december