Schoolpleinen in 2020 rookvrij

Tom Sinon Flickr.comdinsdag 02 februari 2016 13:56

Roken op het schoolplein is vanaf 2020 verleden tijd. Een meerderheid van de Tweede Kamer steunde een amendement van de ChristenUnie om alle schoolpleinen volledig rookvrij te maken. Het verbod op roken op het schoolplein komt te staan in de Tabakswet. Initiatiefnemer is ChristenUnie-Kamerlid Carla Dik-Faber: “Veel scholen willen graag een rookvrij schoolplein en krijgen daarin nu steun van de overheid. Voor de scholen die nog geen prioriteit gaven aan een rookvrij schoolplein is dit een steun in de rug om daar nu echt werk van te maken.”

Op dit moment heeft 53% van de middelbare scholen en slechts 6% van de mbo's een rookvrij schoolpleinen.

Dik-Faber: “Door in de wet vast te leggen dat er op schoolpleinen niet gerookt mag worden wordt de norm neergezet dat roken niet normaal is. De volgende generatie scholieren, kan de eerste rookvrije generatie zijn. En omdat zien roken, doet roken, ben ik heel blij dat we binnenkort geen sigaretten meer in en rond scholen zien. Een grote stap voorwaarts voor de gezondheid van onze jongeren!”

Carla Dik
Volksgezondheid