Proef met door Gert-Jan Segers voorgestelde parlementaire ondervraging

Gert-Jan Segers - Foto: Anne-Paul Roukemawoensdag 03 februari 2016 13:11

De Tweede Kamer krijgt er een nieuw onderzoeksinstrument bij: de parlementaire ondervraging. In 2013 nam een meerderheid in de Tweede Kamer een voorstel van ChristenUnie-Kamerlid Gert-Jan Segers aan om dit instrument in te stellen. Een commissie die de mogelijkheden en randvoorwaarden van de parlementaire ondervraging onderzocht, stelt voor om de komende vijf jaar ervaring op te doen met het instrument. Daarna kan de parlementaire ondervraging, waarbij mensen onder ede kunnen worden gehoord, definitief worden ingevoerd. Een parlementaire ondervraging is minder tijdrovend dan een enquête, die vaak jaren duurt, maar zwaarder dan een hoorzitting, omdat de Kamer mensen onder ede kan horen.

Gert-Jan Segers is enthousiast over de proef: “We kunnen nu aan de slag met een nieuw en scherp instrument waarmee we als Kamer de informatie kunnen verzamelen die we nodig hebben. Met een parlementaire ondervraging was een tweede Commissie-Oosting voor het onderzoek naar de Teeven-deal misschien niet nodig geweest. Dan hadden we de informatie die we over de Teeven-deal zelf kunnen ophalen.”

Gert-Jan Segers

Reacties op 'Proef met door Gert-Jan Segers voorgestelde parlementaire ondervraging'

Nieuwsarchief > 2016 > februari