ChristenUnie: ‘Inzetten op herwaardering van ouderdom’

carla-dik-banner-2-944x390donderdag 04 februari 2016 12:01

De ChristenUnie is blij met de aanbeveling die de commissie-Schnabel doet om te voorkomen dat mensen hun leven ‘voltooid’ achten. Carla Dik-Faber: “De aanbevelingen die de commissie doet zijn belangrijk. De acceptatie van ouderdom verdient in onze samenleving veel meer aandacht. We mogen ouderen niet aan hun lot overlaten. Ze moeten erop kunnen rekenen dat ze de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben bij de voorbereiding op ouderdom en zingeving op hoge leeftijd. Daarbij is passende zorg en behoud van welvaart nodig. We moeten ons niet neerleggen bij het eenzaamheidsprobleem waar veel ouderen mee te kampen hebben.”

Daarnaast onderstreept de commissie dat de mogelijkheden voor hulp bij zelfdoding niet verruimd hoeven te worden. Carla Dik-Faber: “Deze conclusie is voor de ChristenUnie een bevestiging dat het vraagstuk van leven en dood heel zorgvuldig bekeken moet worden. De betrokkenheid van de arts is onmisbaar. Ik ben blij dat de commissie de voor- en tegens van het verruimen van wetgeving zorgvuldig heeft afgewogen  en daarover een duidelijke conclusie trekt.  Ik ben er met de commissie van overtuigd dat we wetgeving niet moeten verruimen, maar moeten inzetten op het herwaarderen van onze ouderen in Nederland.”

Euthanasie
Volksgezondheid