Verklaring over de Duitse AfD en haar twee leden in ECR-fractie

zijaanzicht vlaggen tourdinsdag 08 maart 2016 19:38

De Duitse politieke partij, Alternative für Deutschland (AfD), zorgt voor veel commotie in Duitsland en in Europa, met uitspraken over ´het schieten op vluchtelingen´, ´het opzeggen van de NAVO´, ´meer en warmere banden met Rusland´ en nauwe samenwerking met rechts-extremistische groepen en politieke partijen (als de Oostenrijkse FPÖ). De afgelopen twee jaar heeft de AfD een forse stap richting rechts gezet en die beweging is nog niet gestopt.

In het Europees Parlement zit de AfD met 2 leden in de ECR-fractie. Van die fractie maken ook ChristenUnie-SGP deel uit. De uitspraken van de nationale AfD en van de 2 AfD-Europarlementariërs hebben voor groeiende spanningen in de ECR-fractie gezorgd.

Die spanning heeft ertoe geleid dat de ECR-fractie zich gedwongen voelde om over het lidmaatschap van de 2 AfD-leden te spreken en te stemmen. Op dinsdagmiddag 8 maart 2016 is in het Europees Parlement in Straatsburg door de ECR-fractie besloten dat "aan de beide AfD-leden wordt verzocht om zelf in maart 2016 op te stappen".

Is dat zelf opstappen op 31 maart 2016 niet gebeurd, dan zal Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie-SGP) in de Straatsburg-week van april 2016 een motie indienen bij de ECR-fractie om de beide AfD-leden uit de fractie te zetten. De kans is heel groot dat die motie in meerderheid wordt aangenomen. De beide AfD-leden krijgen dus 3 weken de tijd om de eer aan zichzelf te houden. Peter van Dalen hoopt dat ze dat doen en dat een motie niet nodig is.

Eurofractie
Europese Verkiezingen