Gert-Jan Segers voorgedragen als lijsttrekker ChristenUnie

Gert-Jan Segers - Foto: Rufus de Vriesmaandag 14 maart 2016 14:09

Het Landelijk Bestuur van de ChristenUnie heeft Gert-Jan Segers unaniem voorgedragen als lijsttrekker van de ChristenUnie bij de Tweede Kamerverkiezingen van volgend jaar. Partijvoorzitter Piet Adema: "Ik ben blij en dankbaar dat Gert-Jan deze belangrijke en zware taak op zich wil nemen. We hebben hem leren kennen als een betrokken en inspirerend ChristenUnie politicus die in staat is grote thema's dicht bij mensen te brengen."

Segers volgde vorig jaar Arie Slob op als fractievoorzitter in de Tweede Kamer. Adema: "Met een hoopvolle boodschap weet hij binnen en buiten de ChristenUnie mensen aan te spreken en samen op te trekken om het goede te zoeken voor onze samenleving. Hij heeft inmiddels veel gezag opgebouwd. Daarbij laat hij zien wat hem drijft als christen. Ik heb veel vertrouwen in het lijsttrekkerschap van Gert-Jan en de rol die onze partij onder zijn leiding kan spelen in de politiek en de samenleving. Ik wens hem van harte Gods zegen in deze zware maar ook uitdagende rol."

Hoopvolle campagne

Gert-Jan Segers: ,,Ik ben het bestuur dankbaar dat het me deze positie toevertrouwt. We willen navolgers van Jezus zijn en ons sterk maken voor waardevol leven, godsdienstvrijheid en een sterke samenleving waar we omzien naar elkaar. Daarmee willen wij geloof een stem geven. Ik zie er zeer naar uit om met die missie straks een hoopvolle campagne te voeren."

Leden laatste woord

Op het partijcongres van zaterdag 23 april wordt de voordracht van Segers aan de leden van de ChristenUnie gepresenteerd. Zij beslissen uiteindelijk over wie de lijsttrekker wordt. Het Landelijk Bestuur vraagt het partijcongres om met deze voordracht van Segers in te stemmen.

De rest van de kandidatenlijst wordt later in het jaar vastgesteld. Het Landelijk Bestuur heeft hiervoor een selectiecommissie voorgesteld onder leiding van voormalig Eerste Kamerlid Remmelt de Boer. De leden van de ChristenUnie zullen 23 april a.s. ook stemmen over de samenstelling en opdracht van deze selectiecommissie.

Belangrijke data in 2016 richting de TK-verkiezingen

18 maart - 2 mei​ - Sollicitatie- en voordrachtprocedure kandidatenlijst TK-verkiezingen
23 april​​ - Partijcongres, met o.a. stemming over voordracht Gert-Jan Segers als lijsttrekker
medio oktober​ - Conceptkandidatenlijst en -verkiezingsprogramma worden bekend gemaakt