Gert-Jan Segers - Foto: Anne-Paul Roukemavrijdag 18 maart 2016 14:02

ChristenUnie-fractievoorzitter Gert-Jan Segers wil dat problemen rond de financiering van hospices zo snel mogelijk worden opgelost.

Eén van de problemen is dat gemeenten naar elkaar wijzen als iemand die op sterven ligt in een hospice in een andere gemeente wil verblijven. De hulp in huis wordt daardoor soms niet betaald. Dat bleek tijdens zijn bezoek aan een hospice in Veenendaal. Segers: “De bewoners van hospices wonen daar maar kort, in de laatste fase van hun leven. De zorg en aandacht die zij daar van veelal vrijwilligers krijgen, is heel waardevol. De bestaande problemen met de financiering moeten snel worden opgelost. Daar ligt een verantwoordelijkheid voor de landelijke overheid, maar ook gemeenten mogen niet naar elkaar wijzen, bijvoorbeeld bij de huishoudelijke hulp.”

Onlangs deed Nieuwsuur al verslag over andere financieringsproblemen van hospices. De financiering is door verschillende regels complex. Ook de ondersteuning voor vrijwilligerscoördinatie staat onder druk.
Segers: “Hospices draaien vaak op vrijwilligers, dit maakt hospicezorg uniek en waardevol. Die vrijwilligers moeten wel begeleid worden. De middelen die hiervoor bestemd zijn vanuit het Rijk en vanuit gemeenten worden steeds minder. Deze financiering moet veilig gesteld worden. Iedereen moet zelf kunnen kiezen of hij thuis, in het ziekenhuis of in een hospice zijn laatste levensfase doorbrengt. Hospices zijn belangrijk voor mensen die gaan sterven en dat bijvoorbeeld vanwege de benodigde zorg niet thuis kunnen, maar wel in een huiselijke omgeving willen overlijden. Ik wil dat hospices de erkenning en dus financiering krijgen die ze verdienen.”

Het bezoek van Gert-Jan Segers is onderdeel van de provincietour die hij als fractievoorzitter van de ChristenUnie is gestart. In de provincie Utrecht opende hij op de Hogeschool Utrecht in Amersfoort een debat met studeren over vluchtelingen. In Utrecht hielp hij mee bij het uitdelen pakketten bij de voedselbank in Zuilen. In Veenendaal sprak hij bovendien met de organisatoren van het vanwege bedreigingen afgelaste feest van bewoners en vluchtelingen.

Gert-Jan Segers

Reacties op 'Gert-Jan Segers: “Gemeenten niet naar elkaar laten wijzen bij huishoudelijke hulp hospice”'

Nieuwsarchief > 2016 > maart