Peter van Dalen zorgt voor discussie en ‘schok’ in Zeeland

P1110227donderdag 31 maart 2016 18:08

“Kom over en help ons”, “recht en gerechtigheid”, zijn woorden die Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie-SGP) op woensdag 30 maart gebruikte tijdens zijn bezoek aan Zeeland, om aspecten van het Oekraïne-verdrag en het omgaan met vluchtelingen te typeren. Ook bezocht hij twee Zeeuwse bedrijven die met visserij bezig zijn en daar gebruikte hij de woorden “ondernemerschap, innovatie en ontwikkeling”. Europa op bezoek in Zeeland.

Peter van Dalen zit namens ChristenUnie-SGP al sinds 2009 in het Europees Parlement en al daar houdt hij zich bezig met (Europese) transport en visserij en met de vrijheid van godsdienst in de wereld. “Dit zijn mijn 3 speerpunten, maar ik denk en stem mee over alle onderwerpen die Europees worden geregeld.” Twee van die onderwerpen, die ook de Zeeuwen bezighouden, zijn het referendum (op 6 april a.s.) over het Associatieverdrag met de Oekraïne en de vluchtelingen die ook Zeeland inkomen. Op uitnodiging van de Statenfractie en het bestuur van ChristenUnie Zeeland kwam Van Dalen naar Kamperland, Colijnsplaat en Goes om over deze onderwerpen van gedachten te wisselen. Dat deed hij in de avonduren, in de middag waren twee werkbezoeken gepland.

Revolutionaire visserij

Het bezoek aan Seafarm in Kamperland was inspirerend en ‘eye-opening’. Van Dalen: “Wat een Willie-Wortels in dit bedrijf, wat een ondernemerslust en wat een drang naar innovatie. Geweldig om te zien wat Seafarm doet voor de visserij in Nederland en Europa.” Het bezoek aan Delmeco Group in Colijnsplaat gaf een ander beeld van innovatieve visserij. Van Dalen: “Bijzonder boeiend om in een van de twee bedrijven te komen die de pulskor-visserij technisch verder ontwikkelen. Deze manier van vissen is zo nieuw en zo revolutionair, dat alleen Nederland die in redelijke aantallen kan toepassen. Pulskor-vissen werkt met kleine elektrische schokjes waardoor de vissen veel makkelijker zijn te vangen en waardoor de bodem van de zee niet beschadigd raakt. Dit is echt milieu- en vis-vriendelijk.”

Om aan den lijve te ondervinden wat de vissen nu echt als elektrische schok ervaren, staken de bezoekers hun hand in een aquarium en kregen ze het schokje. “Een soort tinteling, niet veel, maar net genoeg. Boeiend”, aldus Van Dalen.

Europa

Het referendum en de vluchtelingen kwamen ’s avonds aanbod. Voor een groep van ongeveer 50 personen verdedigde Peter van Dalen zijn mening om voor het associatieverdrag te stemmen. De avondvoorzitter probeerde door filmpjes en stellingen de nee-kant te laten horen.

Jan Pieter Mostert, directeur van Stichting Gave, leidde de discussie over de vluchtelingen in: “Christenen zijn volgens de Bijbel geroepen om ‘de vreemdeling’ gastvrij te ontvangen. Maar ‘de vluchteling’ moet zich ook als gast gedragen.” Van Dalen voegde de begrippen ‘recht en gerechtigheid’ toe: “De vluchteling moet op een rechtmatige manier worden behandeld. Maar er moet ook gerechtigheid zijn, voor Nederland als gastland, voor de vluchteling, maar ook in het land van herkomst. Daar moet ook recht en gerechtigheid worden gemaakt.” Er is volgens beide heren nog een lange weg te gaan, maar “er is hoop en toekomst, ook voor de vluchteling”, aldus Van Dalen.

Eurofractie
Europese Verkiezingen