AfD uit ECR-fractie in Europees Parlement gezet

vlaggen tourdinsdag 12 april 2016 19:20

De motie van Peter van Dalen (ChristenUnie-SGP) en Arne Gericke (FamilienPartei) over uitzetting van de AfD door de ECR-fractie is dinsdagavond 12 april in Straatsburg aangenomen met 45 stemmen voor, 13 tegen en 5 onthoudingen.

De Duitse AfD-politica en Europarlementariër Beatrix von Storch had al besloten de eer aan zichzelf te houden en de ECR-fractie in het Europees Parlement te verlaten. Zij is afgelopen vrijdag 8 april over gestapt naar de EFDD, de fractie onder leiding van de Brit Nigel Farage.

Het andere AfD-lid (Marcus Pretzell) in de ECR is op dinsdagavond 12 april door een motie van Peter van Dalen en Arne Gericke (Duitse FamilienPartei) uit de ECR-fractie gezet.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

De Duitse politieke partij, Alternative für Deutschland (AfD), heeft in Europa, Duitsland en de ECR-fractie voor veel commotie gezorgd met uitspraken over ´het schieten op vluchtelingen´, ´het opzeggen van de NAVO´, ´meer en warmere banden met Rusland´ en nauwe samenwerking met rechts-extremistische groepen en politieke partijen zoals de Oostenrijkse FPÖ. De AfD trad ruim 2 jaar geleden toe tot de ECR-fractie omdat de partij een alternatief bood voor Merkel´s politiek inzake de Euro. De AfD is evenwel verrechtst de afgelopen jaren. Het eerste signaal daarover kwam naar buiten toen AfD-leider prof. Lucke in de zomer van 2015 de partij verliet. Samen met onder andere de econoom prof. Starbatty en de voormalige BDI-voorzitter (in Nederland is dat VNO-NCW) Henklel. In november 2015 kwam Europarlementariër Marcus Pretzell met zijn pleidooi, dat Duitse grenswachten in het uiterste geval op vluchtelingen dienden te schieten. Hij werd hierin nagesproken door AfD-partijprominenten als Gauland, Petry en Von Storch. Voorts heeft de AfD afgelopen maanden een relatie op het hoogste niveau met de Oostenrijkse FPÖ opgebouwd.

In het Europees Parlement zat de AfD met 2 leden in de ECR-fractie. Van die fractie maken ook ChristenUnie-SGP deel uit. De uitspraken van de nationale AfD en van de 2 AfD-Europarlementariërs hebben voor groeiende spanningen in de ECR-fractie gezorgd. Die spanning heeft ertoe geleid dat de ECR-fractie besloot over het lidmaatschap van de 2 AfD-leden te spreken en te stemmen. Op dinsdagmiddag 8 maart 2016 is in het Europees Parlement in Straatsburg door de ECR-fractie besloten dat "aan de beide AfD-leden wordt verzocht om zelf voor eind maart 2016 op te stappen". Zou dat zelf opstappen niet gebeuren dan zouden Europarlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie-SGP) en zijn collega Arne Gericke (FamilienPartei) in de Straatsburg-week van april 2016 een motie indienen om de beide AfD-leden uit de ECR-fractie te zetten.

Peter van Dalen over de stap van Von Storch op vrijdag 8 april: “Ik vind het verstandig dat Beatrix von Storch de eer aan zichzelf heeft gehouden. En ik hoop dat Marcus Pretzell dat alsnog ook gaat doen, anders dienen mijn collega Arne Gericke en ik als nog de motie tot uitzetting in. Deze AfD hoort niet thuis in de ECR. Deze partij schuift steeds verder op naar rechts. Ik ben benieuwd waar dit eindigt, maar goed voor Europa en Duitsland is het niet.”

Van Dalen over de motie op 12 april tegen Pretzell: "Hij laat het kennelijk bewust aankomen op een dergelijke motie. Het was beter geweest als hij ook de eer aan zichzelf had gehouden. In elk geval zijn beiden uit de ECR en dat beter voor heel veel partijen."

Eurofractie
Europese Verkiezingen