"Stop vandaag de deal met Turkije"

turkije eudonderdag 28 april 2016 09:43

Zojuist heeft Europarlementariƫr Peter van Dalen (ChristenUnie-SGP) onderstaande tekst uitgesproken in het debat in het Europees Parlement in Brussel over de deal met Turkije en de nieuwste ontwikkelingen hieromtrent. Staatssecretaris Klaas Dijkhoff (namens NL als EU-voorzitter) en de Nederlandse Eurocommissaris Frans Timmermans waren hierbij aanwezig, naast vele anderen:

"Er komt een dag dat heer Juncker beseft dat Turkije geen democratie is maar een sultanaat onder leiding van een despoot. Hoe kun je het verzinnen Turkije te laten toetreden tot de Europese Unie, en het als éxtra bonus visum-vrijheid te gaan geven. Ik hoop dat die dag van ommekeer vàndaag is!

Er komt een dag dat heer Timmermans beseft dat de persvrijheid in Turkije nog slechter is dan die in Tadzjikistan. Dat er geen land ter wereld is waar zo veel journalisten gevangen worden gehouden. Ik hoop dat die dag vàndaag is.

Er komt een dag dat Commissaris Hahn snapt dat niemand baat heeft bij toetreding van Turkije tot de Europese Unie. Het onlangs in dit Parlement besproken voortgangsrapport over de situatie in Turkije was nog nimmer zó negatief. Ik hoop dat de heer Hahn vandaag tot ander inzicht komt!

Er komt een dag dat Commissaris Avramopoulos zich realiseert dat de deal met Turkije gevaarlijk is voor vluchtelingen. Rapporten over de behandeling van vluchtelingen door Turkije tuimelen over elkaar heen en zijn uiterst kritisch! Ik hoop dat de dag van verandering voor de heer Avramopoulos vandaag is!

Er komt een dag dat de heren Tusk en Dijkhoff beseffen dat de deal met Turkije heel veel geld kost en onvoldoende werkt. Turkije is een onberekenbare partner en de stroom vluchtelingen zich al heeft verplaatst naar Libië.

Ik hoop dat de dag van verandering VANDAAG is.

Het alternatief? De EU organiseert de opvang in noord-oost Syrië, de EU neemt zelf direct vluchtelingen op vanuit Syrië, de EU vangt alleen vluchtlingen op die vervolgd worden vanwege geloof of oorlog, en de EU organiseert met de UNHCR nog betere opvang in de regio."

Eurofractie
Europese Verkiezingen