ChristenUnie-leider Gert-Jan Segers ‘on tour’ in Noord-Holland

Gert-Jan Segers - Foto: Anne-Paul Roukemavrijdag 29 april 2016 14:34

ChristenUnie-leider Gert-Jan Segers is op vrijdag 29 april ‘on tour’ in Noord-Holland. Daarmee vervolgt hij zijn ‘Provincietour’ door Nederland.

Ex-gedetineerden Koog aan de Zaan

Tijdens de tour in Noord-Holland staat een bezoek aan Zuivere Koffie, een koffiebar in Koog aan de Zaan waar ex-gedetineerden werken, op het programma.  Segers: “De overheid zit nog te vaak mensen in de weg als zij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een kans willen helpen. Initiatieven als Zuivere Koffie geven deze mensen een tweede kans, vaak niet dankzij, maar ondanks de overheid. Van zulke initiatieven wil ik de ambassadeur zijn.”

Milieuzone IJmond

In IJmuiden roept Segers het gebied uit tot ‘milieuzone’, waarbij het omlaag brengen van de hoeveelheid fijnstof door de scheepvaart een belangrijk onderwerp is. “De vervuilende brandstoffen van grote schepen leveren een schadelijke bijdrage aan het veel te hoge fijnstofniveau in de regio. Als het gaat om uitstoot, moeten we niet alleen kijken naar de binnensteden van de grote Nederlandse steden, maar ook naar een gebied als de IJmond. Ons hele land is een ‘milieuzone’ waar we, in het belang van onze kinderen, rekening mee moeten houden.” Segers onthult hier het bord ‘milieuzone scheepvaart’.

Nieuwe vorm van zorg Wormerveer

Het derde bezoek van Gert-Jan Segers is aan de Amandelbloesem in Wormerveer. Dit verzorgingstehuis ging in de zomer van 2015 dicht, maar is sinds deze maand weer open, doordat verschillende lokale organisaties er samen de schouders onder zetten. Segers: “Daar wonen nu jongeren en ouderen door elkaar heen, komen mantelzorgers samen en werken jongeren met een verstandelijke beperking in de catering en bijvoorbeeld de tuin. Zij laten zien dat je mét elkaar sterker staat. Dat zij samen iets kunnen doen aan sociale problemen zoals eenzaamheid.”

Ontmoeting Amsterdam

In Amsterdam vindt ten slotte een ontmoeting plaats met bestuurders, leden en vrienden van de ChristenUnie in Noord-Holland.

Na Groningen, Friesland, Utrecht, Gelderland en Zeeland is Noord-Holland de zesde ‘halte’ van de Provincietour die ChristenUnie-fractievoorzitter Gert-Jan Segers aflegt. Tijdens de Provincietour bezoekt hij de twaalf provincies voor ontmoetingen in de provincie waarbij voor de inwoners van de provincie urgente onderwerpen centraal staan. De ChristenUnie-voorman wil met deze provincietour zijn betrokkenheid bij de provincies kracht bijzetten en de contacten met lokale politici versterken.

Gert-Jan Segers

Reacties op 'ChristenUnie-leider Gert-Jan Segers ‘on tour’ in Noord-Holland'